Afgelopen donderdag heeft Aleia Roses haar premium-label ‘Aleia’ geïntroduceerd in het Palacio Neptuno in Madrid. Na de introductie tijdens de Royal FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer was het nu de beurt aan thuisland Spanje. Voor circa 200 genodigden lichtte CEO Luis Corella de stappen toe die het bedrijf tot nu toe heeft gemaakt, evenals de eigenschappen van deze A1-kwaliteit Red Naomi.

Aleia is het premium-label van Aleia Roses voor A1-kwaliteit Red Naomi met een knopgrootte van 5 tot 5,5 cm. Dit voorjaar werd gestart met de verkoop van A2-rozen onder het label Reia. Hierbij gaat het om de knopmaat 4,5 tot 5,0 cm. Volgens Henk Lammers, directeur Logistiek & Kwaliteit, worden de A1-rozen al sinds juni gesneden en ligt het aandeel daarvan nu op circa 60%. “Ons doel is om dit te verhogen naar 80%.”

Aanloopperikelen

In het afgelopen half jaar zijn er grote stappen gezet om de kwaliteit en sortering te verbeteren, liet Lammers op de Trade Fair in Aalsmeer weten. “De wildgroei is er nu uit, je ziet het gewas stabiliseren. Die ‘bloemkolen’ (hele zware knoppen met boomstammen/red.) hebben we nu niet meer. We hebben in het afgelopen half jaar met van alles te maken gehad: meeldauw, kouschade… noem het maar op. Maar ik denk dat we daar heel goed uitgekomen zijn. Ook de Bercomex-Furore functioneert nu zo goed als naar behoren. Hij moet nog worden gefinetuned, maar sinds augustus hebben we grote stappen gemaakt. We maken nu homogenere bossen, met de juiste sortering, knopgrootte, rijpheidsstadium en kleur.”

Vaasleven

Ook de houdbaarheid is dik in orde, vervolgt Lammers. “Dat blijkt uit onze proeven bij FlowerWatch, Royal FloraHolland en WUR in Bleiswijk. Die kan oplopen tot 18 dagen, met een gemiddelde van 13 dagen, na een transportsimulatie. We testen ook regelmatig product van onze collega-kwekers uit Nederland mee. En dan scoren wij altijd in de top-3. We hebben ook een maand gehad waarin we minder dagen haalden, maar daar hebben we van geleerd. Vaasleven is voor ons fundamenteel.” De rozen worden belicht in de winter, maar minder intensief dan in Nederland. Maar hier zijn de winterdagen natuurlijk ook korter. “We zijn nu al een klasse beter dan de Nederlanders. Dat blijkt ook uit de vele positieve reacties op de Trade Fair. Ik denk dat we in de winter echt het verschil gaan maken”, aldus Lammers.

Premium-segment

Aleia Roses richt zich met het nieuwe label op het premium-segment, zegt CEO Luis Corella. De Afrikaanse roos? “Die zien wij niet als een concurrent. Wij gaan voor een heel ander segment. Wij gaan voor topkwaliteit en een lange houdbaarheid. Daarvoor moet je als teler echt in Europa zijn en gebruik maken van Nederlandse technologie en Nederlandse knowhow. Ook moet je de hele keten onder controle hebben, zodat het product in de best mogelijke conditie arriveert bij de klant.” De teeltlocatie in Soria is zorgvuldig gekozen, benadrukt Corella, onder meer vanwege het klimaat. Zo komt de nachttemperatuur – ook in de zomer – niet uit boven de 16 graden Celsius. Het geoogste product wordt dagelijks per truck – gekoeld en op water – naar het kantoor in Aalsmeer gereden in circa 19 uur.

Duurzaamheid

Naast het vaasleven is ook duurzaamheid een belangrijke waarde in het label Aleia. Dat betekent: schoon, veilig, met zo min mogelijk chemische gewasbescherming en met duurzame energie geteeld. Al wordt de hightech kwekerij van 14 hectare nu nog verwarmd met gas. Wel zijn de onderhandelingen met een nabijgelegen biomassacentrale, waar al het afval van de kwekerij wordt verwerkt, in een afrondende fase. Het is de bedoeling daar warmte en CO2 van te betrekken. “Wij vangen ons regenwater op en recyclen dat. We nemen ook onze sociale verantwoordelijkheid. Zo werken we samen met een organisatie voor gehandicapten. Het gaat er ons ook om werkgelegenheid te creëren in een regio waarin relatief veel werkloosheid heerst.” Op de Trade Fair maakte Aleia Roses bekend dat zij gecertificeerd is voor MPS-A.

Marketingplannen

Voor consumentenmarketing zijn op dit moment nog geen concrete plannen, al is dat wel het uiteindelijke doel. Corella: “De consumptie van rozen in Spanje is nog erg laag en die willen we vergroten. We mikken op het luxury-segment en willen het product meer ‘fashionable’ maken. En we willen in de komende jaren bereiken dat consumenten in Spanje naar Aleia gaan vragen. Daar hebben we ook een concurrentievoordeel ten opzichte van Nederland. Maar op dit moment richten we ons op het bouwen van onze merken in de handelskanalen en het leveren van een constante kwaliteit en uniformiteit. Als ik iets geleerd heb in het afgelopen jaar is het wel dit: dat het een veeleisende markt is en dat het veel tijd kost om het vertrouwen te winnen.”

Tekst: Mario Bentvelsen. Foto’s: Mario Bentvelsen/Aleia Roses.





Gerelateerd