De groene plant beleeft een revival. Na jaren van dalende afzet en omzet, is de plant nu niet aan te slepen. De vraag is enorm en dat zal voorlopig zo blijven, is de verwachting van zowel telers, groothandel, marketeers als gespecialiseerde detailhandel. Maatschappelijke ontwikkelingen wakkeren de populariteit aan.
“Een positieve boost”, noemt Alice van Veen van Royal Lemkes het. “We doen veel aan forecasting en langetermijnplanning met telers, maar de huidige toenemende vraag hebben we niet kunnen voorspellen.” De leverancier van planten aan grootschalige retailketens in Europa ervaart inmiddels problemen met de beschikbaarheid binnen het segment ‘groen’.
Karin van der Eijk van VDE Plant herkent dat beeld. “In de 26 jaar dat ik in de zaak zit, heb ik nog nooit zo’n vraag meegemaakt”, zegt ze. “Bestaande klanten nemen meer af. Incidentele klanten grijpen soms mis. Onze klanten leggen momenteel vooraf veel meer vast om niet mis te grijpen.”
Isabel Groot van Bloemenbureau Holland bestempelt de stijgende vraag als een omslag. “Er is een kentering gaande. We zien dat terug in onze online platformen. Daar worden de artikelen van groene planten veelvuldig bekeken en geliked. Er komen opvallend veel vragen binnen over groene planten. Ook worden we veel benaderd door lifestyle magazines en blogs voor informatie over groene planten.”
Alle leeftijden
Tientallen jaren had de teler van groene planten het zwaar. De concurrentie was groot. Er was te veel aanbod. Groene planten werden aangeboden voor bodemprijzen. Sommige telers konden hun hoofd niet boven water houden en gingen failliet. Anderen switchten naar een andere teelt. Maar sinds een jaar of twee is het tij aan het keren. De consument wil groen.
Karin Vollering van stadsplantenwinkel Groene Vingers in Delft staat midden tussen die consument. “Het zijn niet meer alleen de 70+’ers die hier in de winkel komen voor een groene plant”, zegt ze. “De jongere generatie ontdekt hem nu ook. Studenten zoeken iets groens voor op hun studentenkamer, kinderen willen een plantje op hun slaapkamer en ook consumenten tussen de 25 en 50 jaar kiezen voor iets groens. Het is van alle leeftijden.”
Grootbladig groen
Daarbij gaat het vooral om de bladplanten met zachte bladeren en de karakteristieken, zoals de Alocasia of de Calathea met het typerende bladpatroon, stelt ze. Zelf denkt ze dat het niet lang meer duurt, voordat de varen eveneens aan zijn comeback begint. “Bij mij gaat het kriebelen als ik die plant zie. En ik werk al dertig jaar in dit vak, dus ik heb een aardig marktgevoel ontwikkeld.”
Remco Hill van Ficus Forever ziet vooral de vraag bij de grootbladige ficussen stijgen. “Denk aan de Ficus Lyrata en de Ficus Melany. De cactusachtigen zijn eveneens in opmars. Het ‘easy care’ concept heeft een plek in de markt verworven. Het sluit aan bij de algehele trend in de maatschappij. De consument wil een lange houdbaarheid en gebruiksgemak, dus ook op plantengebied. En na jaren phalaenopsis willen mensen weleens wat anders.”
Meer bewustzijn
De trend wordt aangewakkerd door mode-, woon- en lifestylebladen, maar de stijgende vraag ontstaat vooral uit maatschappelijke ontwikkelingen, stelt Van Veen. “Door toename van de verstedelijking, wat problemen oplevert zoals vervuiling en vergrauwen van de leefomgeving, krijgen mensen steeds meer behoefte aan groen in hun buurt.”
Tevens verandert de functionaliteit van planten, stelt ze. “Voorheen was een plant vooral voor decoratie, maar nu raken mensen meer en meer bewust van de gezondheidsaspecten en vitaliteit, waar levend groen een positieve bijdrage aan levert. Dat is niets nieuws, we prediken binnen de sector al jaren dat planten luchtzuiverend werken en goed zijn voor de gezondheid en het welzijn. Maar nu eindelijk krijgt de plant in die rol erkenning bij het brede publiek. Dat is heel fijn. Groen wordt een way of life.”
Ook Van der Eijk ziet deze ontwikkeling nog maar als het begin. “Ik heb me erin verdiept, met verschillende partijen gepraat en iedereen is ervan overtuigd dat dit aanhoudt. We leven momenteel in zo’n rare wereld, dat mensen het fijn vinden om thuis te zijn en willen hun leefomgeving dan ook aangenaam en bewust inrichten.” Ze merkt het bovendien aan de initiatieven, waarbij ze betrokken is. “Mensen worden zich steeds meer bewust van de luchtzuiverende werking van planten en daarnaast zien we studenten, die van huis uit niets met planten hebben, onderzoek doen naar hoe ze energie uit groene planten kunnen opwekken bijvoorbeeld. Dat soort initiatieven maken voor mij duidelijk dat dit geen kortdurende trend is.”
Inspelen op vraag
Maar hoe houd je de stijgende vraag gaande? De consument en de markt zijn nu eenmaal wispelturig. “We organiseren workshops op het bedrijf voor consumenten. Daar is veel animo voor”, vertelt Van der Eijk. “Ook zoeken we de samenwerking op met anderen in de keten, zoals bloemisten, en op onze website vertellen we het verhaal achter de plant. Iedere soort heeft zijn eigen verhaal. Mensen zijn erg geïnteresseerd in deze ‘storytelling’, merken we.”
Hill probeert in te spelen op de ontwikkelingen door nauwe samenwerking met hun leveranciers. “We ontwikkelen samen nieuwe concepten. Zo zijn we een lijn cactussen aan het opzetten in Latijns-Amerika en ontwikkelen we met onze partners een ‘ready to sell’ Sansevieria in Thailand en Guatemala.”
Bloemenbureau Holland heeft voor dit najaar een groene plantencampagne op de planning staan. “Daarbij richten we ons op consumenten tussen de 25 en 40 jaar, die onder de ‘early adapters’ vallen. Zij staan open voor nieuwe dingen, zelfexpressie en zijn vaak een rolmodel voor anderen”, zegt Groot.
Trend zet door
De vraag zal de komende jaren doorzetten, verwacht Van Veen, ook zeker in het buitenland. “De groene lifestyle is nu met name actueel in Scandinavië en Nederland, maar in onze kernlanden – Duitsland, Frankrijk en Engeland – is de groene plant nog niet echt ontdekt. Frankrijk richt zich vooral op bloeiend en kleurrijk en ook in Duitsland staat deze trend nog in de kinderschoenen, maar het komt eraan.”
Samenvatting
Er is een kentering gaande. De groene plant verovert de markt. Van een kortdurende trend is volgens betrokkenen uit de hele keten geen sprake. Het wordt een lifestyle. De ontwikkelingen in de maatschappij wakkeren die populariteit aan. De groene plant is niet meer alleen voor decoratie, maar heeft een andere rol gekregen: het staat voor gezondheid en welzijn.
Tekst en foto’s: Marjolein van Woerkom.