Consumenten hebben vorig jaar in Nederland 12 procent meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Duurzaam geteelde agf groeide zelfs iets harder: 13 procent. Met een besteding van 3 miljard euro steeg het marktaandeel van duurzaam voedsel van 7 procent naar 8 procent. Het is het zesde jaar op rij dat de consumptie van duurzame producten is toegenomen.

In supermarkten was de groei het hoogst, met maar liefst 16 procent. De forse groei komt mede doordat supermarkten meer duurzame producten in de schappen hebben gelegd. Ook in de professionele foodservice markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering, zet de groei van de afgelopen jaren door met 10 procent. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015, die jaarlijks wordt uitgevoerd door Wageningen Economic Research en voor het eerst is uitgebracht in 2011.

Duurzame agf groeit met 13 procent

De grootste duurzame stijgers zijn eieren (+24 procent) en vis (+22 procent), respectievelijk 39 procent en 26 procent van de totale verkochte eieren en vis. Ook brood, granen, koek en gebak zitten in flink in de lift met een stijging van 22 procent, net als koffie en thee (+17 procent) en vlees (+19 procent). De bestedelingen aan duurzaam geteelde aardappelen, groenten en fruit stegen in 2015 ook meer dan gemiddeld (+13 procent).

Biologisch stijgt met 10 procent

Binnen de bestedingen aan duurzaam voedsel vertegenwoordigt biologisch ruim 34% van het totaal. De bestedingen aan duurzaam geproduceerd voedsel met het keurmerk Biologisch stegen vorig jaar met 10 procent. Milieukeur groeide met 9%. Snelst groeiende keurmerken waren ASC (+104%) en Beter Leven (+24%). De onderzoekers schatten de totale bestedingen aan biologische producten, inclusief kanalen als biologische markten en boerderijwinkels, op ruim 1,3 miljard euro.

Vraag overtreft aanbod

De vraag naar biologische producten overtreft het aanbod, zegt woordvoerster Miriam van Bree van brancheorganisatie Bionext in het AD van 16 november. “Vorig jaar zijn 10 procent meer biologische voedingsmiddelen verkocht, terwijl het areaal land dat in gebruik is voor biologische landbouw ongeveer gelijk bleef. Nederland is niet het enige land waar de vraag stijgt. In heel Europa en de VS zit biologisch enorm in de lift.” Hoewel er beweging zit in het aanbod, vooral bij zuivel en akkerbouw, loopt Nederland nog altijd achter bij de rest van Europa. “We zitten nu op zo’n 4,4 procent van het totale landbouwareaal. In Denemarken is dat het dubbele.”

Albert Heijn en Lidl

Het is niet genoeg, beaamt ook Albert Heijn. ,,We willen graag meer biologische groenten en fruit verkopen, maar bijvoorbeeld aardbeien en frambozen zijn slecht beschikbaar.” Ook voor supermarktketen Lidl is het verduurzamen van het agf-assortiment ‘een uitdaging’, zegt een woordvoerster. ,,We willen graag het pesticidegebruik terugdringen en meer producten met Milieukeur verkopen, maar dat lukt nu eenmaal niet van de ene op de andere dag.”

Bekijk de monitor via agrimatie.nl.

Bron: Ministerie van Economische Zaken/AD.

Gerelateerd