Als je als ICT-specialist een column moet schrijven voor Onder Glas dat als thema heeft Energiebesparing, dan kan de eerste reactie van mensen zijn: Data zijn toch de olie van de 21e eeuw? De vraag is uiteraard of dat zo is. Het meest simpele antwoord is ‘ja’.
Deze week nog werd ik gemaild door een data-scientist van een van de grote Nederlandse energiebedrijven. Hij had enkele vragen. Die heeft hij niet zomaar denk ik dan onmiddellijk. Deze bedrijven werken immers meer en meer toe naar een energienetwerk gestuurd op data. Niet voor niks rust het energiebedrijf uw meterkast ‘gratis’ uit met een slimme meter, aangesloten op het internet. Dit levert u in eerste instantie direct gemak op. Immers uw meterstanden hoeft u niet meer door te geven, maar worden door uw leverancier vanzelf binnengehaald. Bijkomend gemak is dat u eenvoudig via gebruiksvriendelijke apps uw eigen energiekosten in de gaten kunt houden. Maar er is meer.
Door deze meter is te zien of uw verwarming aan staat, of de lichten in huis branden en of u thuis bent of niet. Doordat men dit ook weet van al uw buren, kunnen energiebedrijven een nauwkeurige prognose maken van het energieverbruik in de wijk voor de komende uren. Hierdoor kan er nauwkeuriger energie worden geproduceerd of ingekocht. Op die manier wordt er dus minder energie verspild. Gewoon erg duurzaam dus. Maar dit gaat verder, zeker ook voor ondernemers in de glastuinbouw.
Immers als je als teler je teeltschema kent, de status van het gewas (bijvoorbeeld de plantdatum), de temperatuurverwachting en het historische energieverbruik, dan kun je zeker bij de grote monoculturen (vruchtgroenten, sla, roos, gerbera) natuurlijk ook prognoses gaan maken over pieken en dalen in energiegebruik en/of productie bij WKK. Kortom, de bevestiging van het antwoord op de openingsvraag: ja, data = olie.
Dit is niet het enige gevolg van de snelle ontwikkeling van ‘big data’ in onze wereld. Er zijn vele voorbeelden. Ook bijvoorbeeld in het gebruik van water. Google maar eens op de ‘IBM – business case’ E.&J. Gallo Winery. Hier wordt met inzet van IBM’s Watson supercomputer water bespaard en de oogst verhoogd. Kat in het bakkie toch?
Harrij Schmeitz
Innovatiespecialist ICT in AGF