Van het thema van deze maand over digitale tuinbouw springt mijn hart een stukje in de lucht. Hoewel als telerszoon geboren en een tuinbouwopleiding afgerond, zijn mijn vingers hooguit lichtgroen. Als digitaal voor de kleuren RGB staat (de digitalen zullen dit wel begrijpen), dan zijn mijn vingers donker-RGB.

Het is minder dan twintig jaar geleden dat ik nog een verbeten strijd moest leveren met mijn vader over de aanschaf van een PC voor in de kwekerij (de enige computer die deugde was de klimaatcomputer). Uiteindelijk mocht ik een tweedehandsje kopen en met wat eigengemaakte programma’s orders en stickers printen. Nu zijn we een generatie verder en komen kinderen swipend ter wereld. Als bedrijf moet je bijblijven met de technieken om kostentechnisch aan de bal te blijven, maar ook om die swipende generatie aan je te binden.

Onlangs ben ik bij een lezing geweest van Bart Götte over arbeid en migratie. Dit gaf een mooie kijk op de toekomstige ontwikkelingen van de arbeidsbevolking. Zijn noodsignaal voor veel meer immigratie deel ik niet direct, maar dat is voor een andere keer. De groeiende behoefte aan flexarbeid, door de ‘arbeiders’ die meer regie over hun tijd willen is wél een belangrijk signaal om hier te geven. De stugge routines van de tuinbouw zijn niet voor iedereen weggelegd in de toekomst. Het gebruik van digitale hulpmiddelen is daarom van existentieel belang.

Waar de digitale bedrijven de wereld ‘verrijken’ met bullshitbanen zoals flitsbezorgers of dropshippers, zorgt de tuinbouw voor nieuwe functies die wél zinvol zijn en een meerwaarde hebben. Voorbeelden daarvan zijn insectenscouters en weerbaarheidsexperts om bijvoorbeeld de inzet van chemie terug te dringen en de kracht van het product te vergroten.

De nieuwe generatie wil zinvol werk doen, bijdragen aan gezondheid en geluk, maar ook werken om te leven. Vooral dit laatste hebben we te danken aan de inzet van onze ouders en de generaties voor ons. Zij groeiden op door hard te werken en zuinig te leven. Wij moeten de tuinbouw dus deels omvormen om aantrekkelijk te blijven, niet alleen voor de volgende swipende generatie maar ook voor onszelf. Met dank aan de vorige generaties.

Dieter Baas, perkplantenteler in Ens