Trotse Tuinders Telers vertellen hun eigen verhaal

Crowdfunding basis voor Trotse Tuinders magazine

Na twee Trotse Tuinders kalenders introduceren de initiatiefnemers achter dit charmeoffensief van de tuinbouw nu het eerste magazine. Bijzonder aan de formule is dat tuinders dit consument gerichte initiatief actief kunnen steunen door crowdfunding en redactionele inbreng. Via een nominatieronde krijgen de allerleukste tuinders een plekje in het beoogde magazine. Half juli ging de nieuwe website in de lucht.

Via de site kan iedereen volgen hoe het met het project gaat. De organisatie wil een magazine ontwikkelen van tuinders voor consumenten. Dit zal pas tot stand komen als de tuinbouwsector het initiatief daadwerkelijk omarmt. Via de website is het mogelijk een tuinder te nomineren voor een plaatsje in het magazine. De allerleukste en meest inventieve telers krijgen dan de gelegenheid het verhaal over zichzelf en hun product te vertellen.
Het magazine is bestemd voor consumenten die interesse hebben in lekkere en gezonde voeding en die van bloemen en planten houden. Het projectteam heeft contact gezocht met de organisatie van Kom in de Kas. In alle tuinbouwgebieden kunnen consumenten het magazine straks gratis meenemen. Ook is het magazine geschikt voor tuinbouwbedrijven die regelmatig rondleidingen geven.
In 2011 is er op een ludieke manier via Twitter een actie gestart om de mensen achter de productie van groenten, fruit en bloemen een gezicht te geven. Dit resulteerde in twee succesvolle Trotse Tuinders kalenders, waarin tuinders zijn geportretteerd samen met hun product.
De organisatie bestaat uit Pauline van den Enden, Marit Klapwijk en Pieternel van Velden. Grafisch ontwerpster Sanne van Steijn ondersteunt het team.

Roger Abbenhuijs