Dossier: Internationalisering Onder Glas dossier: Internationalisering

Grens over voor jaarrondproductie of marktverbreding

Sinds eind 2013 beschikt Onder Glas ook over een Engelstalige editie: In Greenhouses magazine. Jaarlijks worden er vier edities uitgegeven en verstuurd naar moderne kastelers in nieuwe productielanden. Daarin komen elk kwartaal ondernemers aan het woord uit alle delen van de wereld, van Brazilië tot Engeland en van Rusland tot Australië. Echter ook in de Nederlandse uitgaven wordt middels themanummers over internationalisering met regelmaat over de grens gekeken.

Een land waar door menig Nederlandse teler met belangstelling wordt gekeken is China. De pioniers uit de Nederlandse glastuinbouw op de Chinese markt zijn echter tamelijk terughoudend over hun activiteiten in het immense land. Frank van Kleef, directeur van tomatenbedrijf Royal Pride uit Middenmeer, is daar openhartiger over. In zijn maandelijkse columns in Onder Glas vertelt hij regelmatig over zijn ervaringen in China. De overweging van het teeltbedrijf is in ieder geval helder: ‘Als afzetlanden zelf gaan produceren, willen wij daarbij betrokken zijn.’
Een ander argument om teeltactiviteiten te starten in het buitenland is om jaarrond product beschikbaar te hebben voor de belangrijkste eigen klanten, de grote Europese retailketens. Daar is de vestiging van tomatenbedrijf Agro Care in Tunesië een aansprekend voorbeeld van. Ook dit teeltbedrijf heeft haar hoofdvestiging in Middenmeer, maar beschouwt de locatie in Noord-Afrika als de gewenste productie-uitbreiding gedurende de wintermaanden. Vorig jaar vertelde Philip van Antwerpen van Agro Care zijn verhaal in Onder Glas en later ook in In Greenhouses magazine. Lees het artikel hier terug.

Roger Abbenhuijs