Dossier internationalisatie Onder Glas dossier Internationalisatie

Grensverleggend ondernemen vereist visie en lef

In de discussie naar aanleiding van de Russische boycot, werd door de politiek geopperd dat de glastuinbouw, alternatieve afzetmarkten moet zoeken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Na jarenlange procedures mogen Nederlandse paprika's nu eindelijk naar China. In de jaren negentig werd eenzelfde tijdrovend traject afgelegd om de Japanse markt te openen voor Nederlandse groente en fruit. Ook verbreding van de teeltactiviteiten in het buitenland vereist visie en lef.

Dat bleek een jaar geleden bijvoorbeeld in het themanummer Grensverleggend ondernemen van Onder Glas. Dat internationale wegen niet altijd gebaande paden zijn, werd duidelijk uit de opgetekende ervaringen van ondernemers. Sowieso staan veel telers niet te springen om hun buitenlandse ervaringen te delen met collega's, zo bleek bij de samenstelling van die editie. Aanloopproblemen, kinderziektes en concurrentieoverwegingen liggen daaraan ten grondslag. Dat neemt niet weg dat er de afgelopen decennia over de grens ook indrukwekkende projecten zijn gerealiseerd door Nederlandse tuinbouwondernemers.

Die artikelen nog eens teruglezen? Dat kan eenvoudig via onze website www.onderglas.nl.

Thema nummer Grensverleggend ondernemen, oktober 2013
Thema nummer Grenzenloos ondernemen, oktober 2011

Roger Abbenhuijs