Aad van der Wilt Aad van der Wilt, voorzitter Kom in de Kas:

“Het was even spannend, maar formule heeft zich bewezen”

De 39e editie van Kom in de Kas trok op zaterdag 2 en zondag 3 april 205.000 belangstellenden naar de bijna 200 glastuinbouwbedrijven, verspreid over 23 Nederlandse regio’s. Tijdens de officiële opening op donderdag 31 maart bij Bunnik Vriesea’s in Kudelstaart was voorzitter Aad van der Wilt nog onzeker of het gemiddelde aantal bezoekers van de afgelopen jaren wederom zou worden gehaald. Een week eerder vond immers het Boerenlentefeest van Albert Heijn plaats.

Uiteraard was Van der Wilt niet blij met de keuze van AH om consumenten een week voor Kom in de Kas uit te nodigen op diverse land- en tuinbouwbedrijven. “Gezinnen die op tweede paasdag op bezoek zijn geweest bij een teler van bloemen, planten of glasgroenten gaan vijf dagen later niet ook nog naar Kom in de Kas.” Daar stond volgens de landelijke voorzitter tegenover dat de open dagen van de glastuinbouw al 39 jaar bestaan en in die jaren heeft Kom in de Kas een sterke positie opgebouwd.
Dat werd afgelopen weekend nog maar eens bevestigd. Mede door het fraaie lenteweer kwam het bezoekersaantal zelfs nog iets hoger uit dan de laatste jaren. “Het publiek liet zich verrassen door al het moois dat groeit en bloeit en luisterde naar boeiende verhalen van de telers en hun medewerkers.” Het grootste deel van de regio’s was één van beide dagen open; zes regio’s openden het hele weekend de deuren.
Het was voor de organisatie en de vele vrijwilligers van de publieksdagen dus best even spannend hoe de opkomst zou zijn. Wordt dat een jaarlijkse strijd om de gunst van de geïnteresseerde consument, waarbij de weersomstandigheden ook in het nadeel kunnen werken van Kom in de Kas? “Ik hoop het niet”, antwoordt Van der Wilt. “We hebben met AH afgesproken om na beide evenementen met elkaar in gesprek te gaan over mogelijke samenwerking. Meerdere open dagen voor de land- en tuinbouwsector is natuurlijk prima, maar niet zo dicht op elkaar. Dan kan het elkaar bijten. Drie jaar geleden hebben we al contact gehad met de supermarktorganisatie, maar dat heeft toen niet tot het gewenste resultaat geleid. Hopelijk is dat nu wel het geval.”
Kom in de Kas is het grootste publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw en wordt gefinancierd door GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, Bayer CropScience, Interpolis en Rabobank.

Roger Abbenhuijs