Alex Gevers Patiocyclaam verovert steeds meer terrein

‘Leuke markt opgebouwd, maar concepten blijven lastig’

De patiocyclaam, geschikt voor potten op het terras, wordt een steeds bekender product. Alex Gevers van Gevers Planten in Asten-Heusden teelt de patiocyclaam al tien jaar en heeft de markt zien groeien. Hij is tevreden over de afzetontwikkeling, dit jaar geholpen door de koele zomer. Om de kwaliteit van het product een gezicht te geven, is geprobeerd de plant onder een merknaam in de markt te zetten. Het blijkt echter een lastige weg om een consumentenmerk op te bouwen.

Twee jaar geleden is de samenwerking met de veredelaar uitgemond in afzet onder concept. “We hebben een leuke markt op kunnen bouwen, maar concepten blijven lastig. Bekende tuincentraketens houden er niet van, die promoten liever hun eigen merk. Het blijkt heel lastig om met een merk de consument te bereiken”, zegt hij.
Maar de verkoop lijdt daar niet onder en Gevers verwacht een goed perspectief, omdat een flink deel van de consumenten het product nog niet voldoende kent. Daar ligt dus nog een markt. “Het is geen typisch herfstproduct meer. De afzet begint meteen na het perkgoed en gaat tot Allerheiligen door. Klanten in zuidelijke landen bestellen ‘m zelfs de hele winter door.”
De algehele afzettendens voor tuingoed dit jaar is negatief. Het voorjaar viel tegen na de zachte winter en het faillissement van enkele bouwmarkten verkleinde de Duitse markt sterk. “Mede door een koele zomer hebben we qua afzet de schade nog weten te beperken”, zegt Gevers. Hij hoopt op een normale herfst en winter. “Dat is het beste voor het koopritme van de consument.”

Tijs Kierkels