Rassenkeuze Binnenkort in themanummer Rassenkeuze:

Luisteren veredelaars voldoende naar de consument?

Zowel bij glasgroenten, snijbloemen als potplanten worden er jaarlijks veel nieuwe rassen ontwikkeld, gedemonstreerd en geïntroduceerd. Steeds nadrukkelijker worden de wensen van de consument genoemd als belangrijke factor bij productinnovaties. In het themanummer Rassenkeuze van Onder Glas komt dat thema in diverse artikelen aan bod. Die artikelen tonen aan dat echt luisteren naar de consument nog geen vanzelfsprekendheid is in de glastuinbouw.

Neem de phalaenopsis. In dertig jaar tijd is deze orchideeënsoort uitgegroeid tot één van de meest populaire bloeiende potplanten. Toonaangevende veredelaars maakten deze ontwikkeling van dichtbij mee. Zij voorspellen dat er plaats is voor vernieuwing binnen het assortiment. ‘Mensen gaan planten meer waarderen, vooral die met een natuurlijke uitstraling.’
De succesorchidee phalaenopsis is door veredeling en onder invloed van de producenten uitgegroeid tot een mooi, uniform product met grote, ronde bloemen. De eisen die handel en productie stellen zijn soms echter tegenstrijdig aan de wensen van consumenten, maar hebben er wel voor gezorgd dat het een ijzersterke potplant is. In de toekomst verwachten veredelaars dat het assortiment nog gevarieerder en breder zal worden.
Het themanummer Rassenkeuze ligt op donderdag 17 september in de bus.

Roger Abbenhuijs