Beebox Jack Stroeken (Beebox):

‘Marktgroei maaltijdboxen is ook goed voor telers’

De vraag naar maaltijdboxen, van eenvoudige groentepakketten tot complete maaltijdkits, groeit gestaag. In de aanloop naar een beursnotering timmert marktleider HelloFresh internationaal aan de weg en in Nederland hebben ook het ecologische Beebox en Albert Heijn grootse plannen. Directeur Jack Stroeken van Beebox denkt de omzet in 2016 opnieuw te verdubbelen en meent dat ook telers kunnen meeprofiteren van dit snel groeiende marktsegment.

Zowel biologisch als regulier geteelde groenten vinden in maaltijdboxen hun weg naar een snel groeiende groep consumenten. Zij waarderen het gemak, de versheid en de variatie die de leveranciers bieden, of de maaltijdboxen nu worden thuisbezorgd of klaarliggen op afhaalpunten in de buurt.
Het aantal bedrijven dat zich regionaal, nationaal en zelfs internationaal op de nieuwe trend stort, groeit mee. Zij liften mee op de nieuwe transactiemodellen die ten grondslag liggen aan online winkelen. Zoeken en vergelijken, een abonnementsvorm kiezen, aanpassen of (tijdelijk) stopzetten en afrekenen, het is voor een groeiende groep consumenten een dagelijkse routine.
In de schaduw van het bekende, van oorsprong Duitse HelloFresh, heeft het biologische Beebox zich in drie jaar tijd naar eigen zeggen opgewerkt tot de tweede plaats op de ranglijst met ongeveer 5.000 abonnees. Mede-eigenaar en directeur Jack Stroeken: “Wij leveren uitsluitend organische en fair trade producten, inclusief uitgewerkte recepten”, zegt hij. “Onze klanten en prospects zitten vooral in het slow food segment. Lokale franchisenemers verzorgen de distributie, waardoor we dicht bij de consument staan. Ons aanbod kun je definiëren als: ‘global cuisine, locally sourced’.”
Ook exotische producten, zoals quinoa, zoete aardappel en yakon, komen inmiddels van Nederlandse bodem. “Dat is leuk voor innovatieve telers en prettig voor onze abonnees, want zij krijgen echt verse producten. En omdat wij geen derving hebben in het schap en ook minder courante sorteringen opnemen in ons assortiment, kunnen we eerlijke prijzen hanteren voor zowel producenten als consumenten. Onze groei is dus ook goed voor telers.”
Of het Stroeken zal lukken om de omzet opnieuw te verdubbelen en de tweede plaats te behouden, moet nog blijken. Nieuwkomer Albert Heijn heeft met zijn vele supermarkten, bezorgdienst Albert en online diensten alle faciliteiten in huis om een snelle uitrol en groei te realiseren.

Jan van Staalduinen