Veggipedia scan LEI Wageningen UR onderzoekt consumenten-app

Objectiviteit sterk punt van platform Veggipedia

Consumenten zien vaak door de bomen het bos niet meer als het gaat om informatie over groenten. Er is duidelijk behoefte aan betrouwbaarheid en objectiviteit. Dat is wat mensen het meest waarderen aan de Veggipedia-app, ontdekte onderzoeker Elvi van Wijk van LEI Wageningen UR in een onderzoek onder 44 consumenten. Ook de veelheid aan informatie en recepten valt in de smaak. Minder belangstelling is er voor kennismaking met de teler of de handelaar achter het product.

Veggipedia is ontwikkeld door de groenten- en fruitsector zelf. Het platform bestaat uit een app, een website en een Facebookpagina. “Momenteel hebben duizend mensen de app geïnstalleerd. Dat is niet zo veel, maar er is ook nog nauwelijks communicatie over geweest”, vertelt Harrij Schmeitz van Frugicom. “Hoe het verder gaat hangt af van het communicatieplan in de tuinbouwsector, dat nu wordt gemaakt.”
Het LEI-onderzoek geeft aan dat er alle reden is om ‘m in de lucht te houden. Belangrijkste onderscheidingspunten ten opzichte van andere apps of websites zijn de betrouwbaarheid en de veelzijdigheid. Van Wijk beveelt aan om de app verder te ontwikkelen met oog voor gezond, lekker, gevarieerd, veilig en seizoensspecifiek eten. De recepten en de info over gezondheidswaarde kunnen nog worden verbeterd. Zeker recepten maken een app op dit terrein populair. De mogelijkheid om producten in de winkel te scannen, hoeft wat minder centraal te staan. Een Duitse variant van Veggipedia is momenteel in de maak.

Tijs Kierkels