Door de teelt van kleinere potmaten slaagde de Belgische kruidenteler Vegobel erin de markt van online supermarkten en maaltijdpakketten te bedienen. “Veel online spelers pakken uit met locaal product en duurzaamheid. Dat kunnen wij bieden met onze kruiden”, vertelt mede-eigenaar Steven Lauwers.

Met 10 ha behoort Vegobel tot de grootste kruidentelers van België. Het voormalige slabedrijf startte in 1995 als een van de eerste met de teelt van kruiden op goten. “Er was toen amper technologie beschikbaar. Veel hebben we daarom zelf moeten ontwikkelen en bouwen”, vertelt Lauwers die samen met twee broers aan het roer staat van het Belgische familiebedrijf.
Een van de vindingen van de kruidenteler zijn bijvoorbeeld de gele kleefbanden die boven een aantal kruiden hangen. Het is een van de bestrijdingstechnieken die de biologische telers toepassen. Deze kleeftape wordt gecombineerd met een blaasmachine die over de kruiden gaat. Deze blaasmachine zorgt ervoor dat de insecten opvliegen en in de vliegentape belanden.
Een voordeel van het systeem volgens Lauwers is dat de kruiden, door de permanente luchtstroom naar voorbeeld van buitenplanten, weerbaarder worden en gezonder en sterker opgroeien.

Plastic vervangen

“Mensen willen een gezond product eten en zich geen zorgen maken over de aanwezigheid van pesticiden”, verklaart Lauwers de keuze om biologisch te telen. Om de duurzaamheid verder op te krikken, doet het bedrijf ook proeven met veenvervangers en zoekt het ook alternatieven voor de plastic potjes.
Nadat Vegobel startte met enkele variëteiten, breidde het assortiment de jaren daarop uit tot zo’n honderd variëteiten, waaronder populaire kruiden zoals basilicum, peterselie en tijm, maar ook meer exclusieve soorten die bedoeld zijn voor chef-koks. Deze variëteiten worden in veertig compartimenten onder verschillende klimatologische omstandigheden geteeld.

Online markt

De uitbreiding van het assortiment viel samen met marktverbreding. Nadat het bedrijf aanvankelijk (via veiling BelOrta) alleen de retail bevoorraadde, kwamen daar later ook tuincentra bij. De kruiden voor de sierteeltmarkt worden in een grotere potmaat geteeld en belanden als eetbare sierkruiden op veranda’s en terrassen.
Recent heeft het Belgische bedrijf juist ook een kleinere potmaat ontworpen en wordt gebruik gemaakt van Jiffy pluggen. Dat had weer alles te maken met een nieuwe afzetmarkt. “Deze kleinere potmaat is bestemd voor de online aanbieders van bijvoorbeeld maaltijdpakketten”, vertelt Lauwers die zijn producten voornamelijk in België en het nabije buitenland afzet.
De productdiversificatie bleek een goede zet. “Online spelers zetten in op duurzaamheid en lokale productie en komen dus liever bij ons dan dat ze de kruiden van ver importeren”, vertelt Lauwers die overweegt dit specifieke assortiment voor de online-markt uit te breiden met andere kruiden dan alleen basilicum.

Tekst: Jerom Rozendaal