De Britse supermarktketen Sainsbury’s schaalt de verkoop van midikomkommers dit jaar flink op. Deze kleinere, lichtere komkommer moet een duurzamer en beter houdbaar alternatief vormen voor de door de Britten geliefde ‘portion’. Deze komkommers worden geteeld door Wijnen Square Crops, dat zich hiermee wil onderscheiden in de markt en duurzame klantrelaties hoopt op te bouwen. Wanneer de Sainsbury’s-klanten de midikomkommer omarmen, biedt de Britse markt volgens mededirecteur Koen Saris nog volop groeikansen voor dit product.
Wijnen Square Crops, met vestigingen in Grubbenvorst en Egchel, focust in haar bedrijfsvoering met name op ‘reguliere’ paprika’s en komkommers. Daarnaast zoekt het bedrijf gericht naar producten die extra onderscheidend vermogen bieden in de markt.
Jarenlang bood de minikommer die mogelijkheid. “Inmiddels hebben we het areaal minikomkommers echter flink teruggeschroefd”, vertelt Koen Saris. Hij vormt samen met Pieter Wijnen en Ton Smeets de directie van het bedrijf.
“De concurrentie vanuit Spanje is namelijk behoorlijk toegenomen, ook vergt deze teelt veel energie en arbeid. Om die reden zijn we op zoek gegaan naar een ander onderscheidend product, om toe te voegen aan ons assortiment. Onderscheidend vermogen is belangrijk, aangezien je dan klanten aan je kunt binden en minder snel inwisselbaar bent.”
Alternatief voor ‘portion’
Vanuit deze achtergrond begon het bedrijf vier jaar geleden op kleine schaal met de teelt van midikomkommers: kleinere komkommers, met een gewicht van circa 180 gram en de lengte van een halve komkommer. “We startten hiermee in overleg met Terra Natura International − het handelsbedrijf van Harvest House − en Sainsbury’s. Deze midikomkommer, die we hadden geselecteerd via rassenproeven, kon volgens ons een perfect alternatief vormen voor de zogenoemde ‘portion’, die in Engeland veel wordt gegeten. Dit is een komkommer die doormidden is gesneden en wordt verkocht in krimpfolie en flowpack. Door te kiezen voor de midikomkommer − de Engelsen noemen deze de ‘small whole cucumber’ − kun je veel plastic besparen. Ook is deze langer houdbaar dan een gesneden komkommer. Vanwege deze voordelen was Sainsbury’s meteen enthousiast over dit product.”
Waardevolle inzichten
De afgelopen twee jaar experimenteerde de Britse supermarktketen met de verkoop van deze komkommer. Dit leverde waardevolle inzichten op, geeft Saris aan. “Wanneer je de ‘small whole cucumber’ naast de ‘portion’ legt, loopt de verkoop minder goed dan wanneer je alleen midikomkommers aanbiedt. Als ze de kans hebben, kiezen consumenten blijkbaar toch voor een vertrouwd product. Vorig jaar bood de retailketen daarom in een twintigtal winkels alleen midikomkommers aan, de portions werden niet meer verkocht. De verkoop kwam uit op 60 tot 70 procent van het ‘vertrouwde’ portion-volume. En dat kwam ook doordat de pluspunten van dit product duidelijk werden gecommuniceerd.
Sainsbury’s pretendeert door de switch naar midikomkommers 15 ton plastic per jaar te besparen. Ook belangrijk en doorslaggevend voor de supermarktketen was het feit dat de verkoop van de midi’s weliswaar lager lag dan die van de portions, maar dat deze niet ten koste ging van de standaard komkommers. Kortom: een goede basis om te bouwen aan een nieuw product, alhoewel dit zich nog wel moet bewijzen.”
Naar aanleiding van de proefresultaten neemt de keten dit jaar fors meer midikomkommers af van Wijnen Square Crops en wordt het product in meer winkels aangeboden. “Het volume zal ongeveer vertienvoudigen. Wij telen deze komkommers nu op een oppervlak van één hectare. Een week of drie geleden startten we met de oogst. Deze loopt door tot week 44.”
Contractteelt
Het feit dat sprake is van een contractteelt is volgens Saris een groot voordeel. “We telen de midikomkommers exclusief voor Sainsbury’s en hebben vooraf afspraken gemaakt over volumes en prijs. Dat betekent dat we het product nergens anders kunnen afzetten; daar ligt een risico voor ons. Anderzijds biedt het ook een stukje zekerheid qua rendement. Dat is belangrijk, zeker omdat het een relatief dure teelt is. Zo vergt de teelt van midikomkommers meer arbeid dan een normale komkommerteelt, moet je er meer bovenop zitten en is sprake van een relatief korte teelt. Dan wil je graag zeker weten dat je een fatsoenlijke prijs beurt.”
Erop of eronder
Saris heeft goede hoop dat de midikomkommer de komende jaren een verdere groeispurt zal maken. Mits de Sainsbury’s-klanten het product dit jaar niet links laten liggen, maar massaal inkopen. “Het is dit jaar erop of eronder. Loopt het goed, dan zal de keten de verkoop van deze komkommers verder uitbreiden en verwacht ik dat ook andere Britse supermarkten hierop in zullen springen. Ik heb goede hoop dat dit gaat lukken.”
Tekst: Ank van Lier