Met het onderbrengen van Duijvestijn Tomaten binnen The Flavour Farm (onderdeel van investeringsfonds Cibus Capital) breekt er voor het bedrijf een nieuwe fase aan. Het is de eerste stap van de investeringsmaatschappij in de opbouw van een Europees netwerk van hoogwaardige teeltlocaties. Het fonds richt zich op de duurzame, lokale en jaarronde teelt van groenten onder glas naar het model van de tomatenteler.
Het tomatenbedrijf teelt in Pijnacker op 25 ha jaarlijks ongeveer 17 miljoen kilo tomaten. De tomaten worden geleverd aan supermarkten, foodservice bedrijven, groothandelaren en speciaalzaken in heel Europa en worden verpakt in het eigen verpakkingsbedrijf LogiFour.
“Deze overname is onze eerste stap. Het bedrijf is een topspeler in de duurzame teelt van premium tomaten en zal een hoofdrol gaan spelen in onze verdere activiteiten”, licht CEO Gert van Straalen van The Flavour Farm de overname toe.
Strategische keuze in een veranderende markt
De directie van Duijvestijn Tomaten is blij met deze stap. Algemeen directeur Ad van Adrichem geeft aan dat de tomatenproducent al langer kijkt naar haar rol in de toekomstige internationale glasgroentemarkt. “Wij maken hiermee een strategische keuze in een veranderende markt waarin internationale samenwerking belangrijker wordt. Met deze samenwerking verwachten we dat ons bedrijf verder kan consolideren, groeien en floreren. Wij zien veel ruimte in Europa om onze duurzame productiewijze uit te rollen.”
Verduurzaming internationale voedselvoorziening
The Flavour Farm is een nieuw portfoliobedrijf van Cibus Fund II, een Brits investeringsfonds met agrarische roots dat investeert in ondernemingen die een significante bijdrage kunnen leveren aan het verduurzamen van de internationale voedselvoorziening. Het richt zich volledig op de hightech glasgroenteteelt in Europa.
De duurzame wijze waarop Duijvestijn Tomaten werkt en produceert vormt de blauwdruk voor toekomstige vestigingen. Sinds 2011 worden de kassen verwarmd met aardwarmte en sinds 2019 liggen er ruim 2.500 zonnepanelen op het dak. Hierdoor produceert het bedrijf nagenoeg CO2 neutraal. De ambitie is om vergelijkbare teeltbedrijven te realiseren. Enerzijds door acquisities en anderzijds via nieuwe vestigingen in onder meer Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Midden- en Oost-Europa. “In deze landen is vaak meer vraag naar verse, lokaal geteelde groenten en fruit dan dat er aanbod is. Ook leeft hier de wens om meer zelfvoorzienend te zijn in voedselproductie”, vertelt Van Straalen. “Het tomatenbedrijf blijft onder dezelfde naam en met dezelfde filosofie tomaten van premium kwaliteit produceren. Daarnaast krijgt de huidige directie een belangrijke rol in advies en begeleiding van onze verdere activiteiten.”
Toekomstvisie
Op dit moment staat er een uitstekend jong managementteam bij de tomatenteler. Dit is daarom een mooi moment om het familiebedrijf naar een volgende fase te brengen, vinden de vijf aandeelhouders. Van Adrichem: “Met deze stap is de continuïteit voor de langere termijn gewaarborgd. Dat is ook goed voor onze afnemers. Zij kunnen blijven rekenen op de kwaliteit en leveringsgaranties die ze van ons gewend zijn.”
Daarnaast kan het bedrijf straks op grotere schaal werken aan huidige projecten als het verwaarden van reststromen en het vergroten van biodiversiteit in de land- en tuinbouwgebieden. “Dat past in onze visie op de toekomst en hoe we de wereld achter willen laten voor toekomstige generaties. We zijn trots dat ons DNA straks het fundament vormt voor de glasgroentebedrijven onder het investeringsfonds”, aldus Van Adrichem.
Het uitgangspunt van het fonds is dat alle toekomstige vestigingen in hun energieverbruik zo goed als onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Hiervoor wordt gekeken naar de mogelijkheden ter plaatse. Verder zullen deze ondernemingen elk onder een lokale naam opereren en de producten op de thuismarkt afzetten.
Beeld: Jan van Staalduinen en Peter Lodder Photography