Sinds de grenzen vanaf begin juni stuk voor stuk opengingen, heb ik weer de nodige bezoeken gebracht aan buitenlandse tomatenbedrijven. Zeker zo’n eerste vliegreis is toch even aftasten en ook welke maatregelen er in de betreffende landen gelden en hoe die opgevolgd worden. En überhaupt het vliegen, is dat nog wel zo verantwoord, qua besmettingsgevaar en milieu?
Ik hoop dat mijn bijdrage aan de biologische gewasbescherming en vermindering van gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen op de bezochte bedrijven iets goedmaakt aan mijn footprint.
Het was uiteraard goed om de mensen weer live te ontmoeten en de gewassen zelf weer te zien na 3 maanden lang de begeleiding op afstand te hebben gedaan. Dankzij de opgezette registratiesystemen was deze begeleiding op afstand goed mogelijk.
Wekelijks cijfertje
Maar ook zonder deze lange pauzes van bezoeken staat registratie bij mij altijd hoog in het vaandel en probeer ik dit bij een nieuwe klant eerst op orde te krijgen. Sowieso omdat ik wekelijks deze data ontvang en dit een goede weergave van de situatie moet zijn, maar ook omdat hier zoveel uit te herleiden valt.
Het gaat niet alleen om een wekelijks cijfertje maar het gaat er om de plaagontwikkeling van de insecten in beeld te brengen in verhouding met de aantallen van de voorgaande weken. Volgt deze een lijn die in balans is? Zo niet dan kan er bij de eerste afwijking direct gereageerd worden. Wat is het resultaat van de genomen acties in concrete cijfers uitgedrukt en kan dit beter of anders? Kan er aan de hand van de tellingen misschien in een vroeg stadium lokaal al actie worden ondernomen, zodat de kostprijs van de gewasbescherming gedrukt wordt?
Alle data op 1 A4-tje
Het is natuurlijk mooi dat uiteindelijk alle data over de gewasbescherming van een heel teeltseizoen gecomprimeerd maar overzichtelijk op 1 A4-tje weergegeven staan. Want deze informatie kan dan weer als vergelijking dienen voor het opvolgende jaar, zodat valt te zien waar we staan. Uiteraard met als streven om het weer beter te doen met alles wat er ook weer uit deze registratie is geleerd.
Persoonlijk contact vervangen
Kortom dankzij deze uitgebreide registraties en de nodige mails, belletjes en videocalls kon de begeleiding goed doorgaan. Maar kan begeleiding op afstand deze bezoeken ter plaatse helemaal vervangen? Ik denk het niet. Ik was in ieder geval erg blij het persoonlijke contact weer te hebben, de situatie in het gewas zelf te kunnen koppelen aan de registraties, nog even wat extra uit te kunnen diepen door iets aan te wijzen en te laten zien, de nabespreking te hebben met een kopje koffie. Duidelijk dat dit ruimte geeft aan een bredere discussie en meer diepgang en dus voeding voor vooruitgang en innovatie. Dat wat zo kenmerkend is voor de Nederlandse tuinbouw. Voor een korte crisisperiode dus prima werkbaar, maar gelukkig blijft de menselijke inbreng zijn waarde houden.
Tekst: Astrid van der Knaap, zelfstandig adviseur gewasbescherming