Royal FloraHolland richt zich in 2018 op de kernactiviteiten. In die nieuwe focus past Let it Grow niet langer. Daarom stopt het incubatieprogramma voor start-ups in bloemen en planten per 1 april, heeft het MT van de bloemen- en plantenveiling onlangs besloten. Oprichter Silke Tijkotte blikt terug op de afgelopen 3,5 jaar.

Let It Grow stopt per 1 april, heeft Royal FloraHolland op 21 maart aangekondigd. Ik neem aan dat jij het wel eerder wist?
“Ja, ik wist het wel eerder, maar niet heel veel eerder. Ik was al een tijdje terug in gesprek met het MT van Royal FloraHolland: als dit de strategie voor 2018 wordt, waar past dan Let It Grow? Als de veiling zich wil focussen op B2B-dienstverlening, dan moet je ook keuzes maken. Dat ze daadwerkelijk zouden stoppen met Let it Grow, hoorde ik pas een paar dagen geleden definitief. We zijn altijd met elkaar in gesprek geweest en ik wilde voorkomen dat we dit jaar geld zouden krijgen en pas later over de strategie zouden gaan praten. Ik wilde de regie ook in onze eigen handen houden. Neemt niet weg dat we het voor de start-ups en events wel heel erg jammer vinden dat het stopt. Want het programma draait heel goed.”

De veiling laat weten zeer positief te zijn over de bereikte resultaten, toch stopt het platform. Was er ook kritiek, bijvoorbeeld vanuit de handel?
“Heel veel handelsbedrijven werkten goed met ons samen en waren enthousiast over wat wij deden. Let it Grow is opgezet vanuit Royal FloraHolland, dat met de handel heeft afgesproken niet commercieel te ondernemen richting consumenten; dat hebben wij ook nooit gedaan. Wij hebben alleen maar voor de sector willen laten zien wat bloemen en planten kunnen doen. Het was aan de klanten en aan de start-ups om te ondernemen. Daar hebben we ons altijd keurig aan gehouden. We hebben altijd goed en transparant samengewerkt met handelsbedrijven als Novi, Waterdrinker, Lemkes, Van der Plas, Dutch Flower Group… Die zeiden tegen ons vanaf het begin: deze rol mag Royal FloraHolland wel pakken, om nieuwe markten te ontwikkelen, en wat meer collectieve en innovatieve dienstverlening te bieden.”

Hoort Let it Grow niet logischerwijs thuis bij Bloemenbureau Holland?
“Ja en nee, zij zaten altijd iets meer op de traditionele kanalen en consumenten. Wij richten ons echt op de voorhoede: de innovators en early adopters. Het Bloemenbureau is meer gericht op de bloemendagen en is ook productspecifiek bezig, om top-of-mind awareness te blijven houden. Wij zitten bij een groep die er nooit over na heeft gedacht om bloemen en planten te kopen. Wij vulden elkaar daarin gewoon goed aan.”

De sector is voor een buitenstaander best ingewikkeld. Waar moet je beginnen, je hebt echt geen flauw idee.

Afgelopen vrijdag was de laatste DemoDay van ‘klas 2’, wat waren de reacties van de deelnemers?
“Voor sommigen was het best wel emotioneel. Maar de deelnemers waren ook dankbaar en vol lof over Let it Grow, vooral over de inhoud van het programma, en de kansen die ze hebben gekregen om door die eerste fase te komen. Dat die training en dat kleine budget toch een duwtje in de rug was om de stap naar zelfstandigheid te zetten. ‘Te gek dat dit er was’ en ‘We hadden dit netwerk nooit zo snel leren kennen als jullie er niet waren geweest’, waren veel gehoorde reacties. Want de sector is voor een buitenstaander best ingewikkeld. Waar moet je beginnen, je hebt echt geen flauw idee. Madelon en ik waren daarvoor in de lead. Wij kennen die sector, ik heb hiervoor bij Royal FloraHolland gewerkt als strategisch consultant en als productmanager. Maar je weet natuurlijk nooit zeker of ze het zonder Let it Grow niet zouden hebben gered.”

Wat waren voor jou de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar?
We zijn er in geslaagd een platform te ontwikkelen voor bloemen en planten. We hebben 260 innovaties verbonden aan ons online platform, die we daarvoor eigenlijk niet kenden. Daarvan hebben we er vijftien heel intensief geholpen, die ons daarvoor super dankbaar zijn. Dat wij het juiste hebben aangeboden aan de mensen die dat nodig hadden, durf ik wel te stellen. We hebben ze kennis laten maken met de sector die er achter zit, om ze te laten groeien. We hebben ze ook geleerd dat mensen niet vanuit een product kijken, maar vanuit een emotie. En dat bloemen en planten meer zijn dan alleen maar een tulp of een roos, en echt iets kunnen toevoegen aan het leven van mensen. Dat inzicht geven, was wat ik echt wilde. Dat is volgens mij wel gelukt.”

Denk jij dat jongeren dankzij Let it Grow anders zijn gaan denken over bloemen en planten of hebben jullie vooral meegesurfd op de trend van stedelijke vergroening?
De trend was er 3,5 jaar geleden – toen het idee voor Let it Grow is geboren – wel op voedsel en bewegen, maar niet op bloemen en planten en gezondheid/happiness. Ik wilde dat bloemen en planten weer zouden terugkeren in de hoofden en harten van mensen. Er is een beweging gestart, die niet meer terug gaat. Of wij dat hebben gedaan laat ik graag aan het oordeel van anderen over. We hebben wel heel veel in de pers gestaan, ook in serieuze media als het FD. Ik denk dat dat heel erg geholpen heeft voor de zichtbaarheid van onze boodschap. Gewoon een mooie erkenning van onze sector. Ik denk dat we er met zijn allen trots op moeten zijn en van moeten profiteren. Ik hoop nu dat dit doorzet. Dat er meer start-ups zullen komen die gaan werken met bloemen en planten en dat consumenten het gaan omarmen.”

Er zijn ook investeringsfondsen die nu zien dat onze sector toch wel opkomt. Er zijn zoveel kansen die gepakt kunnen worden.

Hoeveel start-ups zijn in staat geweest om groeigeld aan te trekken?
“Drie van de vijftien start-ups – Sprinkler, Blumixx en Bloesembar – hebben tot nu toe geld van investeerders weten aan te trekken. Er zijn ook start-ups die subsidie hebben gekregen of een eenmalige sponsoring. Clorofille is bezig met een crowdfunding-campagne. Er zijn nog veel gesprekken gaande met investeerders, zowel binnen als buiten de sector. Er zijn ook investeringsfondsen die nu zien dat onze sector toch wel opkomt. Er zijn zoveel kansen die gepakt kunnen worden. Ik denk dat het de sector al veel heeft gebracht en ik hoop dat er nog veel meer uit mag komen.”

Welke start-up zie jij als het meest kansrijk uit incubatieprogramma 1 en 2?
3co, een augmented reality-app, waarmee je kan zien hoe een plant in je ruimte staat en die advies geeft over de standplaats. Je kunt de plant ook meteen via de app bestellen. Een kruising tussen tech en bloemen en planten. Ze zijn in gesprek met investeerders, vorig weekend zijn ze daarvoor nog naar Londen geweest.”

In andere sectoren zie je dat succesvolle start-ups opgekocht worden door grote bedrijven die zelf niet snel genoeg innoveren of het risico niet aandurven. Is er vanuit de tuinbouw al interesse getoond voor een Let it Grow start-up?
“Er zijn tot nu toe nog geen start-ups overgenomen, maar ik sluit niet uit dat dit ooit gaat gebeuren. Er is wel veel samenwerking met investeerders, ook om van elkaar te leren.”

Ik denk dat ondernemers onderschatten wat consumenteninzichten voor hun innovatievermogen kunnen opleveren, maar ook voor hun betrokkenheid en aantrekkingskracht.

Zit de tuinbouw te slapen?
“Nee dat niet, maar tuinbouwondernemers zijn wel heel erg resultaat gedreven op investeringen. Hoe kan ik snel geld maken en hoeveel kan ik ervan afzetten? Ik denk dat ze onderschatten wat consumenteninzichten voor hun innovatievermogen kunnen opleveren, maar ook voor hun betrokkenheid en aantrekkingskracht. Dat is wat moeilijker te meten. Veel ondernemers zijn ook gericht op de traditionele kanalen, waardoor er zoveel schakels zijn dat het moeilijk is om iets te vertalen naar je eindklanten. De handel zit natuurlijk ook met eigen klanten waarmee ze de concurrentie niet aan mogen gaan. Soms houden we elkaar in een positie waarvan ik me afvraag of dat wel de juiste is.”

In het World Horti Center is HortiHeroes gestart, een platform voor tuinbouw start-ups. Is dat iets voor start-ups die nog onderdak zoeken bij een incubatieplatform?
“HortiHeroes is bezig met intrapeneurship, dus met innovatie binnen een groot bedrijf. Let It Grow is echt entrepeneurship, dus voor zelfstandige ondernemers.”

Wat gaat er met de start-ups van Let it Grow na 1 april gebeuren?
“Die gaan gewoon door. We hebben het programma af kunnen maken en ik denk dat ze allemaal succesvol zullen worden. Dat ze voldoende inzicht hebben gekregen om verder te kunnen groeien. Wij gaan niet met een goed gevoel weg, maar zijn wel heel dankbaar dat we het op deze manier kunnen afronden.”

Wat zijn je eigen plannen na 1 april?
“Dat weet ik nog niet, ik wil eerst dit project goed afronden en dan zelf nadenken wat ik wil gaan doen. Of dat binnen of buiten de sector is, weet ik ook nog niet.”

Welke boodschap heb je voor de bloemen- en plantensector?
“Blijf de start-ups omarmen, ga samen leren, blijf de positieve boodschap van bloemen en planten naar buiten dragen. Wees daarin actief en doe het vooral samen. Wees daar niet vijandig in. Maak de wereld samen nog mooier en groener.”

Tekst: Mario Bentvelsen. Foto/video: Let it Grow.

Let it Grow DemoDay 2018 from Let it Grow on Vimeo.





Gerelateerd