De QR-code krijgt een update, waardoor er veel meer informatie aan een productlabel kan worden gelinkt dan ooit. Bovendien is een barcode niet meer nodig als met ingang van 2027 supermarktkassa’s de nieuwe QR-code kunnen scannen. Ook consumenten kunnen deze QR-code met hun mobiel scannen, wat met barcodes niet lukte. “Een gamechanger”, zegt Harrij Schmeitz, bestuursvoorzitter van Fresh Upstream.
De datastandaard GS1 wordt in 2027 wereldwijd in circa 80 landen uitgerold, waardoor de barcode – inmiddels 50 jaar oud – overbodig wordt gemaakt. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe ‘intelligente’ QR-code, die op allerlei manieren informatie aan een product kan linken, zegt Schmeitz, die al twintig jaar (sinds de oprichting van Frug I Com in 2003) met het onderwerp voor de verssector bezig is. “Je kunt bijvoorbeeld supermarktmedewerkers informeren hoe ze het product moeten behandelen. Producenten kunnen consumenten vertellen wat je allemaal met het product kunt doen, hoe het is gemaakt en hoe duurzaam het is. Die toepassingen zijn er nu nog niet, maar de kansen liggen er wel.”
Bye bye barcode
Een normale barcode is eigenlijk niet meer dan een uniek artikelnummer, vervolgt Schmeitz. En een reguliere QR-code is niet meer dan een webpagina. “Eigenlijk stoppen we die twee samen in een nieuwe code, een intelligente QR-code, die veel meer data-elementen kan bevatten, en die straks te scannen is bij de kassa. Die code kun je ook als consument met een telefoon scannen, dan ga je naar een mobiele webpagina van het merk.” Tegelijk kunnen vakkenvullers of schapmanagers met een scanner zien wat voor product het is en hoe ze daarmee om moeten gaan.
“Je kunt er bijvoorbeeld ook houdbaarheidsdata aan meegeven en je kunt aan automatic pricing gaan doen: als een product de uiterste houdbaarheidsdatum nadert kun je de prijs automatisch verlagen. Het kan ook gebruikt worden voor tracking & tracing. Met die ene code kun je dus allerlei toepassingen genereren.”
Waarom is dit belangrijk voor de tuinbouw? “Ik zie het als een mogelijkheid voor de tuinbouw om de storytelling op het point-of-sale op te pakken. Veggipedia hebben we natuurlijk ook, alleen krijg je dat niet geladen naast het product. Ook kunnen we mensen in de keten bewegen veel beter met ons product om te gaan. Ik denk dat daar nog veel winst is te behalen. De retailers weten straks ook veel meer als je die data aan de kassa verzamelt.”
Toepassingen
De toepassingen moeten nog wel gemaakt worden. Vanaf 2027 kunnen de kassa’s de nieuwe QR-code aan en mag de streepjescode van de verpakking af. Als je leverancier bent kun je zelf bepalen hoe die content eruit komt te zien. Maar hoeveel wordt daarnaar gekeken in de praktijk? Schmeitz: “Ik denk dat consumenten er nog weinig naar kijken, maar het geeft wel vertrouwen. In de sector hebben we heel veel discussies over het nut van QR-codes gehad. De kijkcijfers lopen terug, ja dat klopt. Maar het feit dat je het voor de consument mogelijk maakt geeft ook vertrouwen.”
De marketeer is verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die met de code wordt geboden. Wat je wel of niet op een label mag zetten is mede afhankelijk van wetgeving, inmiddels geldt dat ook voor online uitingen.
Een voordeel is dat de nieuwe QR-code ook te gebruiken is op onverpakte verse producten, zegt Schmeitz. “Je kunt deze code heel klein maken, een kleine sticker met een code erop is voldoende. Die kun je met elke telefoon gewoon lezen. Ik heb ze al in Italië in het schap gezien, ik wist niet dat het kon. De grote Spaanse fruitproducent Frutas Bollo heeft al een QR-code op elk productlabel zitten. En als je die scant krijg je informatie te zien over dat product.”
CO2-footprint
Wat zeg je tegen telers of telersverenigingen die daar iets mee willen? Bereid je je daarop voor? “Ja, dat is eigenlijk de inhoud van de workshop tijdens onze roundtable op 18 april op de Fruit Tech Campus in Geldermalsen. Hoe werkt het, welke communicatieconcepten kunnen we hiervoor bedenken en wat kunnen we doen om de consument te helpen.”
Gaat die intelligente QR-code ook de CO2-footprint van producten voor consumenten inzichtelijk maken? “Het kan een communicatieconcept zijn om de CO2-footprint van een product te laten zien, bijvoorbeeld. Die footprint kan in de toekomst ook op het kassabonnetje worden geprint, daar zijn sommige supermarkten al mee bezig. Dit is next level.”
Tekst: Mario Bentvelsen, beeld Wilma Slegers