Met de Nutri-Score zien consumenten in 1 oogopslag hoe gezond hun boodschappen zijn. Het kabinet kondigde vorige week aan dat dit voedselkeuzelogo ook in Nederland geïntroduceerd wordt. Maar de consument heeft meer nodig om ‘de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze’ te laten zijn, vindt het GroentenFruithuis.
De Nutri-Score is bedoeld voor consumenten om de voedingskundige waarde van merkproducten in één oogopslag te kunnen vergelijken met een product in dezelfde categorie. Dat helpt hen een betere keuze te maken. Al is er ook stevige kritiek: 160 Nederlandse voedingswetenschappers steunden een open brief aan staatssecretaris Paul Blokhuis om te waarschuwen tegen de algoritmes van dit logo. Zo krijgt Coco-Cola Light een hogere score (B) dan olijfolie (C). Maar dat is appels met peren vergelijken, omdat de producten in een verschillende categorie zitten.
De Schijf van Vijf is gemaakt om mensen gezonder te laten eten. Daar zijn voedselkeuzelogo’s niet geschikt voor, maar ze kunnen er wel hun steentje aan bijdragen door consumenten minder slechte keuzes te helpen maken, aldus de bedenker van de dit voedselkeuzelogo, de Franse wetenschapper Serge Hercberg.
Verkeerde been
GroentenFruithuis vindt de Nutri-Score afleiden van het advies om te eten volgens de Schijf van Vijf: “Groenten en fruit zijn altijd onderdeel van de Schijf van Vijf en hebben geen logo nodig. Bewerkte producten kunnen hoger scoren als er bijvoorbeeld groenten en fruit aan wordt toegevoegd. Deze toevoegingen bestaan meestal uit producten die zo ver bewerkt zijn, waardoor ze niet meer vergeleken kunnen worden met groenten en fruit. Zo krijgt appelmoes zonder toegevoegd suiker een A volgens de Nutri-Score. Daarmee zou het op gelijke hoogte komen met een verse appel, terwijl we weten dat het gezonder is om een verse appel te eten dan appelmoes. Consumenten worden daarbij op het verkeerde been gezet en denken dat ze met een goede score gezond eten, terwijl ze de benodigde voedingsstoffen niet binnen krijgen. Wij pleiten daarom voor extra aandacht en maatregelen om eten volgens de Schijf van Vijf te verder te stimuleren.”
Debat
De Franse bedenker van het logo meent overigens ook dat het niet gaat werken als je het als een gezondsheidslogo beschouwt; daarom moet er een complete communicatiestrategie omheen. Die luidt: eet vers en als je dat niet doet, gebruik dan maar de Nutri-Score. Om dit standpunt nader toe te lichten organiseert GroentenFruithuis op 20 februari met Foodlog een debat over dit onderwerp, waarbij Hercberg zal deelnemen als gastspreker en meedoet in het debat. Daarnaast zullen internationale experts op het gebied van marketing, nudging en hulp bij voedselkeuzes hun visie te geven.
Frankrijk, Spanje, België en Duitsland hebben inmiddels officieel gekozen voor Nutri-Score. Europese wetgeving bepaalt dat het logo niet verplicht kan worden gesteld, zodat fabrikanten het logo kunnen weigeren. Ondanks de kritiek op het logo loopt er een burgerinitiatief, gesteund door Stichting foodwatch en verschillende consumentenorganisaties, om het gebruik ervan in de hele EU behalve geaccepteerd, ook verplicht te krijgen.
Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: HAK