Denkend over geïntegreerd telen gaan mijn gedachten naar het moment dat dit onderwerp groots op de agenda van onze klanten kwam. Daarvoor hoorde je er niemand over, maar na de Radar-uitzending van Greenpeace in 2014 weet iedere klant wat een neonicotinoïde is. Hun bemoeienis is niet meer weg te denken. Allemaal goed bedoeld, maar praten over middelen en alternatieven was echt een telersdingetje. Sinds Greenpeace de term ‘gifplanten’ in het nieuws heeft gebracht, is geïntegreerd telen een ‘hot item’ in de hele keten. Lang leve Greenpeace!

Veel klanten dwingen nu af dat telers een handtekening zetten bij het kruisje over het niet gebruiken van gewraakte middelen. Daarbij heeft iedere klant zijn eigen werkwijze. Sommigen interesseert het niet en leggen geen beperkingen op, andere klanten interesseert het niet, maar leggen wel beperkingen op. Bij sommige klanten mag je gewoon niets meer spuiten. Bij anderen ook niet tenzij je tijdig aangeeft dat er sprake was van noodzaak. Binnen die laatste groep zijn er weer klanten die willen dat je die partij apart houdt en naar andere klanten stuurt, waarbij sommige afnemers wel weer bereid zijn om ontheffing te verlenen. Dan heb ik het nog niet over de klanten waarbij de voorwaarden van de retailers tegenstrijdig zijn met het gebruik van geïntegreerde middelen. Op bijna elk contract staat namelijk dat je geen schimmels of ongedierte mag meesturen.

Braaf en klantgericht vragen wij leveranciers – veredelaars en opkwekers – om aan de eisen van onze klanten te voldoen. Dit zijn grote professionele ondernemingen, maar ze trekken zich nog niets aan van de eisen van onze klanten. Ze willen wel, maar kunnen niet voor een individuele teler iets kostbaars optuigen buiten de reguliere partijen om. Kortom, er heerst chaos op dit gebied en we weten allemaal wie hun handtekening hebben gezet en dus de dupe zijn in de volgende uitzending van Radar.

Daarom pleit ik voor geïntegreerd beleid van sectororganisaties om dit te voorkomen. Juist op dit onderwerp kunnen onze coöperatieve organisaties zich positief onderscheiden, zich achter hun leden scharen met proactief communicatiebeleid gekoppeld aan Neonics-voorwaarden om een realistisch, eensgezind beeld te creëren. Wij maken met elkaar mooie producten, die een ander label verdienen dan de ‘zuurgraad’ van sommige NGO’s.

Dieter Baas
Potplantenteler in Ens

Foto: VidiPhoto.





Gerelateerd