Tijdens de 41e editie van Kom in de Kas openen tuinbouwbedrijven uit heel Nederland hun deuren. Zeker weten dat het ook dit jaar weer een groot feest wordt. Mede dankzij een organisatie waar je u tegen zegt. Natuurlijk draait het bij dit mooie publieksevenement om de passie en inzet van deelnemende bedrijven. Financiële bijdragen zijn er van de sector zelf en hoofdsponsors Rabobank en Interpolis. “Samen maken we er een onvergetelijk weekend van.”

Elke deelnemende regio regelt voor de realisatie van de plannen voor de open dagen eigen sponsoren. Daarnaast kunnen ze aanspraak maken op het budget vanuit de landelijke organisatie. Dat geld wordt tevens aangewend voor overkoepelende (promotie)activiteiten. In de aanloop naar de editie van 2018 krijgen woordvoerders van de vier landelijke sponsoren een drietal vragen voorgeschoteld.

‘Trots op sector’

Patrick Zwaan van de Rabobank
Waarom steunt de bank Kom in de Kas?
“Zover ik weet, zijn we altijd al betrokken geweest bij dit fantastische evenement. Logisch, de tuinbouw is van oudsher een heel belangrijke klantengroep van ons. Een prachtige sector die uitblinkt in duurzaamheid en innovatie. Tijdens de open dagen kunnen de telers dat verhaal vertellen aan de consument. Dat initiatief steunen wij graag. Zeker ook omdat een goede beeldvorming de sector als geheel sterker maakt. En dat verdient het.”
Wat is de charme van deze dagen?
“We steunen het evenement middels een geldelijke bijdrage. De organisatie van zo’n weekend is een hele kluif en wanneer we bijvoorbeeld bij de communicatie kunnen helpen, doen we dat graag. En dan zijn er nog de lokale banken die de regionale deelnemers ondersteunen op diverse manieren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een springkussen waar vrijwilligers alles in goede banen leiden. Vorig jaar stonden we ook bij een bedrijf met een lekkere smoothie-stand. Het is dus maar net hoe actief een bepaalde regio is.”
Gaat u zelf nog op bedrijfsbezoek?
“Dat zit zeker in de planning. Ik wil met mijn gezin enkele sierteeltbedrijven in de Bommelerwaard bezoeken. Dat is mijn vroegere werkkring, dus dat voelt een beetje als thuiskomen. Ook mooi om dat aan mijn kinderen te laten zien. Zo’n grote kas, al die kleuren, geuren en bijzondere techniek. Ik reken dan ook op een ‘wow’-effect. Er gebeurt zo veel, heel inspirerend voor de jeugd. En een mooi podium om toekomstige generaties te interesseren voor onze hightech glastuinbouw.”

‘Lage drempel’

Willem Snoeker van Interpolis
Waarom steunt de verzekeringsmaatschappij dit evenement?
“De samenwerking loopt al heel lang, maar is zeker geen automatisme. Het format staat als een huis en met onze sponsoring kunnen we het evenement versterken. De geïnteresseerde bezoekers dragen bij aan een groter draagvlak voor de glastuinbouw. Daar willen wij de ondernemers graag bij ondersteunen. Net als bij ons staat tijdens Kom in de Kas de tuinbouwondernemer centraal. De dagen moeten ook voor hem feestelijk verlopen. Met tips over het veilig ontvangen van bezoekers dragen wij hieraan bij. En heel belangrijk, wij bieden wederom een verzekeringsdekking tegen eventuele schade door bezoekers. Want op maandag moet de ondernemer gewoon weer door met zijn bedrijf.”
Wat is de charme van deze dagen?
“De laagdrempeligheid. Ouderen en jongeren lopen gewoon naar binnen en verwonderen zich. Doen mee met leuke activiteiten, proeven en kijken. Het is echt een feestje voor iedereen. En het mooie is, de kinderen die hier 15 jaar geleden rondliepen, komen nu met hun eigen kinderen langs. Het aantal bezoekers stijgt nog steeds en ik hoorde zelfs dat daar elk jaar 30% wisseling in zit. Het zijn dus niet steeds dezelfde mensen, maar het evenement trekt nieuwe geïnteresseerden. Datzelfde geldt voor de bedrijven die meedoen. Door zowel vooraf als achteraf de ondernemers goed te begeleiden, houden we de drempel voor deelname laag.”
Gaat u zelf nog op bedrijfsbezoek?
“Dat zou zomaar kunnen. Ik vind het altijd feestelijk om de bedrijven eens op een andere manier te zien. Ik spoor in iedere geval ook anderen aan om te gaan. Mensen stellen mij regelmatig de vraag wat er zo bijzonder is aan de tuinbouw. Nou, die kunnen tijdens de open dagen perfect hun licht gaan opsteken hoe mooi deze sector is.”

‘Echt innovatief’

Steven van Schilfgaarde van Royal FloraHolland
Waarom is de veiling betrokken?
“Kom in de Kas mag met recht een traditie worden genoemd. Dat over het land verspreid, bedrijven uit 22 regio’s deelnemen, is het bewijs dat de tuinbouw niet alleen van nationaal belang is, maar ook een nationale spreiding heeft. Niet alleen in het Westland en in de buurt van Aalsmeer, maar ook rond Venlo en Groningen kan men kassen bezoeken. Ik vind het opmerkelijk dat men in het buitenland ons land soms meer met bloemen associeert, dan dat Nederlanders dat doen. Kom in de Kas is een uitgelezen gelegenheid om onze trots uit te dragen.”
Wat is de charme van deze dagen?
“De aandacht die er is voor jong en oud. Het thema Kleurrijke Toekomst vind ik daarom goed gekozen. We moeten er met elkaar voor zorgen dat jongeren voor zichzelf een toekomst zien in de sector. We lopen internationaal voorop. De vooruitzichten voor de sierteeltsector zijn uitstekend en dus ook het loopbaanperspectief. De sector is echt innovatief. Dat geldt niet alleen op productniveau, met nieuwe soorten en rassen, maar ook voor een onderwerp als digitalisering. Op dat gebied zetten we momenteel met Floriday, ons digitale platform, grote stappen. Ik hoop dat jongeren bij hun bezoek aan een van de kassen, door een kijkje in de keuken van de teler, enthousiast worden gemaakt.”
Gaat u zelf nog op bedrijfsbezoek?
“Ik probeer elke week een teler of klant te bezoeken. Dat vind ik niet alleen leuk maar ook leerzaam. Zo zie je en voel je echt hoe innovatief onze sector is en hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren. Ik weet hoe inspirerend het is en draag dat graag uit binnen ons bedrijf en in mijn omgeving. Ik hoop op mooi weer en een grote opkomst.”

‘Groot familiegevoel’

Wim Rodenburg van GroentenFruit Huis
Waarom is uw organisatie betrokken?
“Wij zijn de belangenorganisatie voor handelsbedrijven en telersverenigingen die zich bezighouden met de afzet van groenten en fruit. Kom in de Kas is heel belangrijk voor alle groente- en fruitbedrijven. Tijdens dit weekend komt het publiek binnen kijken en kunnen we ze onder meer laten zien waar veilig voedsel vandaan komt en hoe duurzaam en innovatief er wordt gewerkt. Die vraag leeft bij de consument.”
Wat is de charme van deze dagen?
“Elke keer weer ben ik blij verrast door de gepassioneerde houding van de ondernemers en alle vrijwilligers. Je voelt een sterke verbondenheid tussen de bedrijven onderling, iedereen zet zijn beste beentje voor. Het imago van de tuinbouw krijgt daardoor een enorme positieve boost. Het is gewoon altijd heel gezellig, echt een familie-uitje. Dit jaar is voor het eerst het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit betrokken bij dit grootse evenement. Daarmee hopen we juist bij gezinnen gezonde voeding te promoten.”
Gaat u zelf nog op bedrijfsbezoek?
“Jazeker, ik sla geen jaar over. Het worden ongetwijfeld bezoeken aan glasgroentebedrijven. Daar ligt toch mijn interesse. En ook voor mij is er altijd weer wat nieuws te ontdekken. Maar het mooiste zijn misschien wel al die gesprekken die worden gevoerd tussen teler en consument. Ik mag graag meeluisteren. Goed om te merken dat de sector zich transparant opstelt en zo de maatschappelijke acceptatie bevordert.”

Samenvatting

Elke deelnemende regio aan Kom in de Kas regelt eigen sponsoren. Daarnaast is er een budget vanuit de landelijke organisatie. Daarvan worden ook overkoepelende (promotie)activiteiten betaald. Woordvoerders van de vier landelijke sponsoren geven aan waarom hun organisatie het evenement steunt en uiteraard waarom ze zelf een bezoek brengen aan een van de gebieden.

Tekst: Jojanneke Rodenburg.





Gerelateerd