Phalaenopsis jongplanten worden bij Floricultura in Heemskerk sinds ruim een jaar met een camera semi-automatisch gesorteerd. Directeur Ronald van Geest ziet kansen om het rendement bij de klant te verbeteren met een gesorteerd product. “Natuurlijk moet de basis kloppen, maar het sorteren levert uiteindeli­­­­jk een uniformer product op. Een geranium van een paar cent wordt ook gesorteerd. Ons product moet zo’n 1,20 euro opleveren en dat willen we na 24 weken zo uniform mogelijk afleveren.”

We spreken met Van Geest als hij op zakenreis is in het buitenland. Hoe gaat het nu met jullie bedrijf? “Goed hoor. We zien weer een groei in de vraag naar ons uitgangmateriaal. In Nederland is de opkweek van pluggen tegen de verwachting in gelukkig weer aan het groeien, maar de grootste uitbreiding zit wel buiten Nederland.”

Meer uniformiteit

Het veredelingsbedrijf investeerde het afgelopen jaar – na een test met een prototype – in drie ISO Grade 8000 sorteermachines van ISO Group, die semi-automatisch jonge phalaenopsisplanten op bladspan kunnen sorteren. De machines sorteren de jonge planten in verschillende maten, enkele weken voor ze naar de klant gaan. De planten komen na sortering in andere trays terecht, waar ze meer licht en lucht krijgen tot de aflevering. Het in de machine invoeren en sorteren gebeurt automatisch, de daaropvolgende fase gebeurt nog handmatig. Het verder automatiseren is op dit moment in onderzoek.
Er komen dus minder handjes aan te pas? Van Geest: “Ja, een stuk minder dan voorheen. Los van de arbeidsbesparing is het ook gedaan om jonge planten op een praktisch schadevrije en gestandaardiseerde manier te sorteren zonder het menselijke oog, daar moet de meerwaarde vandaan komen. Het moet leiden tot meer uniformiteit.”

Een uniformer product

Floricultura is tot nu toe de enige leverancier die jonge planten sorteert. “De phalaenopsis die wij opkweken zijn voornamelijk voor pot 9 en pot 12-klanten. Wij leveren ons uitgangsmateriaal bij de klanten af als het rond de 24 weken oud is. Door wat issues in de teelt in de afgelopen maanden heeft het alleen nu nog tijd nodig om de juiste leeftijd op de planten te krijgen. Het voordeel voor de klant moet zijn dat die minder arbeid kwijt is aan tussentijds sorteren en dat hij een uniformer product krijgt tot aan de bloei, dat is het streven. Dat moet de komende maanden zichtbaar worden.”

Leerproces

Van Geest is tevreden over het functioneren van de machines, maar spreekt tegelijk van een leerproces. “Het zou wenselijk zijn als we meer informatie hebben over het uiteindelijke resultaat bij de klant. Als we meer feedback terugkrijgen van de klant kunnen we beter gaan bepalen welke sortering bij welk ras het beste (bloei) resultaat geeft. Uiteindelijk zijn de investeringen gedaan om het rendement van de klant omhoog te krijgen. Daarom is het ook heel vervelend dat we uit een mindere periode komen wat betreft kwaliteit, zeker voor onze klanten. Want gezondheid en kwaliteit van uitgangsmateriaal is een voorwaarde en daar ligt logischerwijs de nadruk op in plaats van dat we praten en zichtbaar maken wat de verbeteringen zijn die het sorteren met zich mee brengt.”
Innovatie op basis van co-creatie? “Klopt. Als blijkt dat er winst te behalen valt, komt het vanzelf wel. Uiteindelijk is het sorteren belangrijk om ons product beter in de markt te zetten. Als we weten dat een bepaalde sortering van een bepaald ras minder presteert zullen wij er alles aan doen om dat aan te passen, zodat de resultaten bij de klant omhooggaan. Dat is het uiteindelijke doel.”

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Fotostudio G.J. Vlekke