Albert Heijn begint in Amsterdam met het bereiden en bezorgen van maaltijden. De marktleider in supermarktland is de eerste die in deze bezorgservice stapt. Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland, zullen andere supermarkten als Jumbo snel volgen.

De aankondiging van Albert volgt op cijfers van het FoodService Instituut (FSIN), waaruit blijkt dat consumenten in 2018 hun boodschappen en maaltijden veel vaker lieten thuisbezorgen dan een jaar eerder. Albert Heijn begint op 11 januari als eerste supermarktketen met het bezorgen van warme maaltijden. In een keuken in Amsterdam-West worden door het ‘Allerhande Kookt’-team telkens acht verschillende hoofdmaaltijden bereid, die 7,50 tot 12,50 euro kosten. In eerste instantie gaat het om een test in een bepaald postcodegebied in Amsterdam. Albert Heijn werkt voor de bezorging samen met Thuisbezorgd en Deliveroo.

Online aanbieders

De omzet uit thuisbezorgde boodschappen door bijvoorbeeld Picnic en Albert Heijn en van maaltijdboxen van aanbieders als HelloFresh en Marley Spoon groeide vorig jaar met 29% tot bijna 1,5 miljard euro. De omzet uit het thuisbezorgen van maaltijden, zoals door Thuisbezorgd.nl of Deliveroo, steeg daarnaast met meer dan 13% tot ruim 1,7 miljard euro. Het zijn vooral online bestellingen bij supermarkten (+40%) en maaltijdplatforms (+25%) die de groei veroorzaken. Andere takken van thuisbezorging, zoals maaltijddiensten voor senioren (tafeltje dekje), groeiden minder snel en zijn kleiner. Bij elkaar vormen online aanbieders een nog altijd kleine, maar wel steeds groeiende concurrent voor de traditionele supermarkt, waar de omzet vorig jaar met zo’n 1,7% groeide tot ruim 32 miljard euro. Hetzelfde geldt voor de speciaalzaak, zoals de slager of de bakker. Afgelopen jaar groeide de omzet in die hoek met slechts 0,3% tot 5,8 miljard euro. Speciaalzaken doen het al langer slechter dan andere verkopers van boodschappen.

Doorbraak van ‘superants’

Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland, zullen andere supermarkten als Jumbo snel het initiatief van Albert Heijn volgen. “De markt van eten thuisbezorgen in ons land is nu 3,2 miljard euro groot. Ik denk dat we over ruim vijf jaar op pakweg 8 miljard zitten”, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. Het kennisinstituut voorziet in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen ‘superants’. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant. “In Angelsaksische landen zijn ‘grocerants’ (zoals ze daar heten) al veel verder ontwikkeld”, aldus Grievink. De topman van Albert Heijn kondigde eind vorig jaar aan horeca te willen toevoegen aan de supermarkt. Speciaalzaken blijven het moeilijk houden. Alleen de echte specialist zal groeien en bestaansrecht houden.
Meubelgigant Ikea maakte eerder deze week bekend met de bezorging van eten en drinken te starten in de studentenstad Groningen. Consumenten kunnen tussen twaalf uur ’s middags en acht uur ’s avonds het grootste deel van de menukaart van het restaurant laten thuisbezorgen. Hiervoor gaat Ikea ook samenwerken met Thuisbezorgd.

‘Snel en gemakkelijk’ populair

“Of mensen te lui worden om te koken? Mensen willen graag baas zijn over hun eigen tijd en daar hebben ze geld voor over. Even eten bestellen scheelt veel tijd. Niet dat mensen dat vier keer per week zullen doen, maar wel op momenten dat ze even geen zin of tijd hebben om te koken. En dan is eten bestellen en laten brengen een oplossing”, aldus Grievink.
Naast de groei in thuisbezorging ziet het instituut dat consumenten vaker buiten de deur eten. Ook hier geldt dat ‘snel en gemakkelijk’ aan populariteit wint. Gebruikers kiezen dan vaker voor eetgelegenheden die niet te duur zijn en veel met zelfbediening werken. Naast een stijging van de omzet – de klassieke horeca groeide met 6,5% – ziet FSIN ook dat het aantal gelegenheden om buiten de deur te eten rap toeneemt.

Bron: FSIN/NOS.





Gerelateerd