The Green House is vorige maand uitgeroepen tot winnaar van de Circular Food Award 2018. The Green House – een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron – wil verduurzaming voor een breed publiek tastbaar maken. De Award is een initiatief van ABN AMRO, die hiermee inspirerende concepten wil stimuleren die de circulaire economie versnellen.

Uit 24 inzendingen koos de vakjury drie genomineerden: Gro Mushrooms, Protix met het Oerei en Albron met The Green House. De jury beoordeelde de concepten op schaalbaarheid, inspiratie en de mate waarin de circulaire economie in het DNA van de onderneming zit. Cateraar Albron kwam unaniem als winnaar uit de bus. De vakjury bestond uit: Jantine Heemskerk, commercieel directeur Heemskerk Fresh & Easy, Jan Willem Grievink, directeur FoodService Instituut Nederland, Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens Wageningen Universiteit en Alex van Kuilenburg, business unit manager food Milgro bv.

Broedplaats voor circulariteit

The Green House is een volledig circulair paviljoen met horeca- en vergaderfuncties in het stationsgebied in Utrecht. Het is een ontmoetingsplaats waar consumenten en bedrijven zich laten inspireren en kennis uitwisselen over circulaire oplossingen en nieuwe bedrijfsmodellen. In de open keuken van The Green House draait alles om het terugdringen van afval en van het energie- en watergebruik. Het eten wordt bereid op basis van de filosofie van Dutch Cuisine: altijd in het seizoen, zonder kunstmatige toevoegingen, minder vlees en vis en zo weinig mogelijk afval. Ook beschikt The Green House over een dakkas, waar 40 gewassen groeien en elke dag vers geoogst worden. Gasten kunnen voor een maaltijd kiezen op basis van de CO2-footprint van het gerecht en de mate waarin het bijdraagt aan hun vitaliteit.

Recyclebaarheid centraal

Een consortium van Strukton, Ballast Nedam en Facilicom (waar Albron onderdeel van is) heeft The Green House vanuit een circulaire gedachte gerealiseerd. Van de fundering tot het stalen skelet van het gebouw: recyclebaarheid staat centraal. Passend bij het tijdelijke karakter is het volledige paviljoen demontabel. Ook is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hergebruikte materialen. Zo komt de glazen gevelbekleding van de voormalige naastgelegen Knoopkazerne. En worden zo veel mogelijk producten geleased of geleverd naar gebruik, die in bezit blijven van de leverancier, met een volledig circulair businessmodel als resultaat. Het doel is om The Green House na vijftien jaar uit elkaar te halen en op een andere plek weer neer te zetten of de bouwmaterialen op andere plekken een nieuwe functie te geven.

Samenwerken in de keten

Circulariteit beperkt zich in The Green House niet tot materialen en grondstoffen. Zo is 1 op de 5 arbeidsplaatsen gereserveerd voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Circulariteit gaat voor ons vooral over ‘doen’: over vallen en opstaan, leren en bijsturen en over nieuwe manieren van samenwerken. Als je echt circulair wilt werken, dan moet dat met elkaar, door de hele keten. Bovenal moet circulariteit circu-leuk en circu–lekker zijn. In The Green House komt dit allemaal op een mooie manier samen”, aldus Robert Visser, directeur Horeca & Hospitality van Albron.

Bron: Albron/The Green House. Foto: Albron.





Gerelateerd