Vrouwendag heeft de afzet van tulp een extra boost gegeven. Door de schaarste en hoge prijzen van andere bloemen, pakte tulp een groter aandeel in de handel voor 8 maart. Voor retail telers bleef het lang spannend. Ketens waren afwachtend met het afsluiten van contracten, vanwege het hogere prijsniveau. “Uiteindelijk gingen ze toch overstag, waarbij we allebei wat water bij de wijn hebben gedaan,” zegt operationeel directeur Coen Haakman van tulpenkwekerij Mopabloem in Rijsenhout.

In heel Europa verstevigt tulp haar positie dit seizoen. Zowel voor Valentijn als Vrouwendag kochten consumenten meer tulpen dan ooit. Gezien de uitval van de Russische markt voor tulpentelers, kwam dat goed uit. De productie van de voorjaarsbloem bleef op niveau terwijl veel andere snijbloemen een stapje terug deden in de winter om energie te sparen. Coen Haakman: “Vergis je niet: ook voor ons is energie een flinke kostenpost. Het stroomverbruik is hoog en ondanks dat het een relatief koude teelt is, gaat er een behoorlijke hoeveelheid gas doorheen in een seizoen. Veel minder als bij de teelt van bijvoorbeeld roos, maar toch aanzienlijk. Met een WKK vallen de kosten mee en wat ons redt is dat de opbrengst per vierkante meter hoog is. Eén vierkante meter tulp gaat wel zes keer vol.”

Retail hapte pas laat toe

Hoewel ook tulp iets duurder is dan in vorige jaren, valt de hogere prijs mee in vergelijking met andere snijbloemen, zoals roos en chrysant. Doordat vraag en aanbod de afgelopen weken redelijk in balans waren, lagen de prijzen in de daghandel niet ver af van de contractprijzen voor Vrouwendag. Mopabloem levert uitsluitend aan de grootschalige retail. “Vrouwendag was voor ons beter dan Valentijn. We leverden onze tulpen vooral aan ketens in Polen, Roemenië en het voormalige Oost-Duitsland. De retail hield lang de boot af, in de hoop dat ze een betere prijs konden afdingen. Door beide wat water bij de wijn te doen, hebben we elkaar uiteindelijk gevonden, maar dat was rijkelijk laat. Het was dus best spannend, want je wilt niet blijven zitten met die grote partijen.”

Zwaardere kwaliteit

De ketens kozen zeker niet alleen voor lichte tulpen. Haakman ziet dat de retail langzaam omschakelt naar zwaardere kwaliteit. “De vraag naar zwaardere tulpen gaat bij de retail gestaag door. Voor Vrouwendag hadden we één order in te pakken met alleen rode tulpen, maar de rest ging gewoon in de gebruikelijke zes kleuren-mix weg. Wel vroegen ze wat meer naar grotere bossen: 18 tot 20 stelen.”
De productie bij Mopabloem ligt dit seizoen iets boven die van vorig jaar. Wel was er meer uitval door fusariumzuur: zo’n 5%, terwijl dat normaal hooguit 3% is. Het bedrijf levert nog tulpen tot de tweede week van mei. De komende tijd wordt het spannend, geeft Haakman aan. “Vorig jaar liep het tulpenseizoen abrupt af door het uitbreken van de oorlog en paniek in de markt. Zelf hadden we daar niet direct last van omdat we niet aan Rusland leveren en al onze contractpartijen gewoon zijn afgenomen. Maar indirect wel. Nu hangt veel af van wat de economie en de consument gaat doen als het gedaan is met de feestdagen.”

Tekst: Astrid Zoumpoulis