In een ver verleden begon ik mijn collega’s lastig te vallen met mijn ongevraagde mening in een verhandeling over ‘Stikstof’. Dat stikstof het in zich had om een kabinet te doen wankelen kon toen nog niemand bevroeden.
Nu probeer ik het eens met atoomnummer 1, Waterstof. Opgebouwd uit 1 proton met hier omheen draaiend 1 elektron. In het kort H2. En nee, ik heb geen idee hoe dat met die atomen werkt of wat dat betekent.
Wat ik wel weet is dat H2 al 352 jaar de oplossing belooft te zijn van al onze problemen. Niet dat er de eerste paar honderd jaar veel gebeurde maar vanaf 1920 kwam er weer wat geloof in het goedje. Tot… Een van de eerste filmbeelden die altijd in mijn hoofd zijn blijven hangen waren die van de brandende zeppelin Hindenborg. Op 6 mei 1937 knalde deze op H2 vliegende Titanic uit elkaar en dat spektakel van uit de lucht vallende brandende mensen en brokstukken bekoelde het geloof in H2 als brandstof toch een beetje. Wel kan dit de aanzet zijn geweest tot de gedachte dat waterstof misschien zeer geschikt was om een ‘leuke’ bom mee te maken.
Nu geloven we er weer helemaal in. In 2021 werden onze benepen tuinbouwgeesten op een waterstof event rijpgemaakt voor de overstap. Vervolgens werd in 2023 ons enthousiasme door TNO weer wat getemperd. Onze grote Europese leider Ursula wil per 2030 een productie van 10 miljoen ton duurzame waterstof en heel zichzelf intelligent vindend Nederland wil dat ook. H2 ‘moet’ een succes worden, wat het ook kost. Shell kondigde in 2022 aan om voor het bedrag van 1 miljard euro Europa’s grootste waterstoffabriek te gaan bouwen. Op dit moment is het nog niet veel meer dan een grote zandvlakte en ondertussen sloot datzelfde Shell dit voorjaar haar H2 tankstations in de VS. In de VS bouwde GM al in 1966 haar eerste waterstofauto. Blijkbaar geen groot succes want we hoorden er nooit meer iets van. Toch storten we ons vol op onderzoek naar het gebruik van H2 en gaan er daarbij aan voorbij dat er nog 1 cruciale schakel in het geheel ontbreekt. Er is nog geen enkel goed werkend systeem om groene waterstof te fabriceren en de systemen die er wel zijn hebben volgens de prognoses van netbeheerder Tennet slechts een energetisch rendement van 26%.
De hele energietransitie lijkt hiermee voornamelijk te bestaan uit ‘wensdenken’. We willen het graag, dus moet het wel kunnen. Zelfs een blad als ‘The Economist’ trapt er met beide benen in. In dit 13 pagina’s juichende artikel stellen ze de belangrijkste zin uit tot het eind. “Terraform is nog lang verwijderd waterstof te fabriceren voor de 1 dollar die we eerder noemden”.
Ook al komt het de komende 20 jaar zeker nog niet uit onze gele gaspijpen, u kunt al wel in waterstof investeren en er zo toch alvast wat aan verdienen. Zelf doe ik nog even niet mee.
Hans de Vries (was vroeger potplantenteler)
Hans@FrogsFarms.com