Kom in de Kas pakt weer flink uit dit jaar. Op zaterdag 6 en zondag 7 april houden ruim 115 deelnemers in 18 regio’s open huis. “De vorige editie was een grandioos succes,” zegt Bram Fransen, landelijk bestuurder. “Dit jaar willen we dat overtreffen. Iedereen zet zijn beste beentje voor om te laten zien hoe professioneel, innovatief en duurzaam de sector is.”

Het publieksevenement voor de glastuinbouw krijgt opnieuw het thema ‘Groene liefde’ mee. De slogan sloeg vorig jaar enorm aan en is blijvend actueel in zijn omvattendheid. Het gaat om de liefde van telers voor hun vak en hun product, maar beoogt ook de groene vonk over te laten slaan bij het publiek.
“We hebben het mooiste beroep van de wereld. En dat gaan we met gepaste trots laten zien,” zegt Fransen, die zelf teler van tuinplanten in Mijdrecht is. “Er zijn nog altijd veel vooroordelen weg te nemen. En er is best wat kritiek op de sector, vanuit de politiek en de maatschappij. Bij Kom in de Kas kunnen we laten zien hoe het echt is. Dat we professionele, innovatieve bedrijven runnen, bijdragen aan de energietransitie en goed zijn voor onze medewerkers.”

Tomatentelers zijn weer terug

Fransen is blij met de toegenomen diversiteit onder de deelnemers. “Alle segmenten zijn goed vertegenwoordigd, ook veredelaars doen mee. Het is tof dat er ook weer een aantal tomatentelers van de partij zijn. Die hielden zich de afgelopen jaren (begrijpelijk) gedeisd vanwege het virus. Maar nu sluiten ze voorzichtig weer aan. Omdat veel tomatentelers ver zijn met LED, automatisering, geothermie en professionele huisvesting, zijn dat partijen die we er zeker bij willen hebben.”
De bestuurder heeft veel respect voor de vrijwillige inzet van de deelnemers. “Met 160.000 bezoekers is dit één van de grootste ‘festivals’ van Nederland. Dat zoveel mensen zich daar vrijwillig voor inzetten, terwijl ze krap in hun personeel zitten en dit soort activiteiten niet hun core business is, daar neem ik echt mijn petje voor af.”

Wervende werking

De komende weken zorgt de organisatie van Kom in de Kas dat alle deelnemers de nodige T-shirts, vlaggen, posters, bewegwijzering en andere materialen krijgen om de aandacht te vestigen op het evenement. “Ook zijn er meer aanvragen voor VR-brillen dit jaar. Daarmee kunnen mensen virtueel meekijken in bedrijven van deelnemers. Dat wekt veel interesse,” zegt Fransen. Hij hoopt op een grotere toestroom van stedelingen naar de kassen. “Dat zijn nu eenmaal de opiniemakers, de mensen die het politieke debat bepalen. Juist hen moeten we laten zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in onze bedrijven en welke ontwikkelingen en uitdagingen er zijn. En wie weet interesseren we hen wel voor een baan in de tuinbouw. Zeker nu het een en al high tech en innovatie is, kan dat mensen aantrekken. Ik merkte zelf bij vorige deelnames, ook door de aandacht in de media, dat het een wervende werking heeft.”

Nieuwe sponsoren

Kom in de Kas wordt voor een groot deel door de sector zelf gefinancierd middels bijdragen via Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland en Plantion. Interpolis is al jarenlang een trouwe sponsor van het evenement. Verzuimspecialist Sazas is een nieuwe hoofdsponsor, Bloemenbureau Holland zet de vorig jaar ingezette samenwerking voort en Axia Seeds draagt dit jaar voor het eerst bij.
“Het feit dat steeds meer partijen willen bijdragen, geeft aan hoe belangrijk dit evenement is. We hebben hen hard nodig om een professioneel evenement neer te kunnen zetten en dat lukt dan ook steeds beter.”

Tekst: Astrid Zoumpoulis