Heeft u al toegangskaarten besteld voor Tuinbouw Relatiedagen Venray? Dan bent u niet alleen verzekerd van een nuttig beursbezoek, maar ook van interessante evenementen die deze dagen zullen plaatsvinden. Ramon Schlepers heeft de start en de groei van deze regionale vakbeurs meegemaakt. Nu vertelt hij over de ontwikkelingen die voor de komende jaren op de agenda staan.
Vanaf het begin, nu zes jaar geleden, was Ramon Schlepers betrokken bij Tuinbouw Relatiedagen Venray. Vond de vakbeurs de eerste twee jaar nog plaats in de ‘oude’ hallen, al snel verrezen twee nieuwe expositieruimtes en een congrescentrum. Zo kon de organisatie haar all-in concept uitrollen in Zuidoost-Nederland.
Sinds die tijd is Ramon Schlepers hét vertrouwde gezicht op de beursvloer, die iedere exposant verwelkomt met Twentse gastvrijheid, ook in het zuiden. Dit jaar maken exposanten en bezoekers kennis met adviseur Anita Popken. Zij gaat in Venray de taken van hem overnemen. Schlepers gaat zich namelijk vooral meer focussen op de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg. “Maar ik blijf dit jaar natuurlijk wel op de achtergrond aanwezig”, zegt hij met een grote glimlach. Ramon zou Ramon niet zijn als alles niet tot de puntjes is verzorgd. En dat geldt ook voor het overdragen van taken.
Nieuwe koers
Vorig jaar heeft Evenementenhal een nieuwe koers ingezet. Met de toenemende populariteit van de vakbeurzen maakt ook de organisatie een professionaliseringsslag. Een nieuwe huisstijl met bijbehorend logo werden tegelijkertijd ingevoerd. De websites van de vakbeurzen Venray en Gorinchem kregen eveneens een nieuwe uitstraling.
Vorig jaar vonden er ook veranderingen plaats in de online voorregistratie. Schlepers: “Iedere bezoeker krijgt nu een gepersonaliseerde badge met QR-code. Deze badge is weer gekoppeld aan een nieuwe smartphone-app van Evenementenhal.”
Zowel de bezoekers als de exposanten hebben voordeel bij deze app. De exposant kan de badge scannen en hoeft geen visitekaartjes met zijn bezoeker uit te wisselen. En de bezoeker zal straks via de app informatie binnen krijgen over onderwerpen die hem of haar interesseren. Beursbezoek wordt daardoor veel efficiënter.
Onderzoek beursbezoek
Dat de Tuinbouw Relatiedagen Venray en HortiContact Gorinchem populair zijn en voorzien in een behoefte was natuurlijk bekend bij de organisatie. Nu is dat ook nog eens onderstreept door een onderzoek van AgriDirect. Deze organisatie onderzocht het beursbezoek in de land- en tuinbouw. Daaruit bleek dat 76,5% van de tuinbouwondernemers Nederlandse vakbeurzen bezoekt. Maar liefst 34,4% bezoekt Tuinbouw Relatiedagen (nu HortiContact) Gorinchem, direct gevolgd door Venray met 31,9%.
“Dat is een prachtig resultaat”, vindt Schlepers, maar dat weerhoudt de organisatie er niet van om nog meer energie te steken in het verbeteren van de beursconcepten. “Wij zien dat Gorinchem zich steeds meer ontwikkelt tot een internationale vakbeurs. Daarbij horen ook speciale activiteiten voor buitenlandse gasten, zoals symposiums en bedrijfsbezoeken.” Dat is ook een reden om dit jaar de naam Tuinbouw Relatiedagen Gorinchem om te dopen tot de vakbeurs HortiContact.
Regio centraal
“Voor de glastuinbouw blijft Tuinbouw Relatiedagen Venray echter een regionale vakbeurs”, gaat hij door. “Voor de vollegrondsgroentetelers reikt de vakbeurs verder en behoort tot één van de belangrijkste evenementen van het jaar, merken wij.” Dat blijkt ook uit het terugkerende vollegrondsgroente symposium en de landelijke aspergedag. Dat zijn echte trekkers, die de combinatie van kennis uitwisselen en vakbeurs bezoeken aantrekkelijk en efficiënt maken.
Uit onderzoek van de Evenementenhal blijkt dat ongeveer eenderde van de bezoekers van Venray bestaat uit medewerkers van bedrijven. Meer dan de helft van de bezoekers is beslissingsbevoegd. Het merendeel van de bezoekers komt uit de eigen regio. Ze komen vooral om te netwerken en om kennis te vergaren. De exposanten vinden het netwerken ook de belangrijkste reden om op de beursvloer aanwezig te zijn. Dat er daarnaast nieuwe klantcontacten ontstaan is een tweede argument. “Exposanten hebben behoefte aan een contactmoment in deze regio”, merkt Schlepers.
Het eigen onderzoek is bedoeld om de eigen strategie te optimaliseren en maximaal rendement uit de vakbeurzen te halen. En ook om goed te luisteren naar de markt; de tuinbouwprofessionals. Schlepers: “Dit jaar werken we in Venray voor het eerst met een adviesraad. Daarin zitten ZLTO, ZON, Enza en Onder Glas. We zijn nu één keer bij elkaar geweest, maar dit zal zeker vaker gebeuren.”
Symposium
In deze commissie worden de onderzoeksresultaten besproken, samen met het invullen van activiteiten om het beursbezoek nog interessanter te maken. Een voorbeeld daarvan is de organisatie van een symposium over extreme weersomstandigheden, in samenwerking met ZLTO. Dit onderwerp is met name voor de regio Zuidoost-Nederland erg actueel, vanwege het noodweer dat de regio afgelopen zomer trof.
Dit onderwerp is uiteraard voor iedere tuinbouwondernemer in Nederland een ‘must’, want schade als gevolg van extreme weersomstandigheden kan overal voorkomen. “We geven mensen graag de gelegenheid om elkaar hier te ontmoeten en over actuele onderwerpen te praten. Toch blijft de beursvloer zelf vooral bestemd om nieuwe en bestaande ontwikkelingen in de sector te bespreken. Elkaar ontmoeten en bijpraten. Daar doen we het voor.”
Samenvatting
Tuinbouw Relatiedagen Venray heeft zich ontwikkeld tot een volwassen vakbeurs in de regio Zuidoost-Nederland. Bij de start was er alleen gelegenheid om de vakbeurs te bezoeken. Inmiddels vinden er tijdens de beursdagen diverse kennissessies plaats. Onderzoek naar ervaringen van exposanten en bezoekers, het aanstellen van een adviesraad en een nieuwe smartphone-app moeten het rendement van het beursbezoek verder verhogen.
Tekst: Pieternel van Velden.