Door de recente herziening van het EU Ecolabel voor groeimedia, gelden er hogere eisen aan producten dan voorheen. Grodan, leverancier van steenwolsubstraatoplossingen, meldt dat het bedrijf desondanks opnieuw het EU Ecolabel voor haar groeimedia heeft ontvangen.
Voor het label is een vereiste dat Grodan voor 70% van de afzet een recyclingoplossing aanbiedt. Bovendien moeten de producten zelf voor minimaal 30% uit gerecycled materiaal bestaan. De meest recente criteria van het EU Ecolabel zijn opgesteld en geaccordeerd door wetenschappers, NGO’s en belanghebbenden.
Strenge milieucriteria
Ineke Vlot, Programma Manager non-food bij SMK (het bevoegd orgaan EU Ecolabel in Nederland) zegt over de hogere eisen: “Het is echt een prestatie dat Grodan het EU Ecolabel-certificaat voor minerale groeimedia opnieuw binnenhaalt. Er gelden bijvoorbeeld strenge milieucriteria voor energieverbruik en CO2-uitstoot. Dat betekent dat van elke fabriek emissiejaarrapporten en elektriciteitsverbruikscijfers van de afgelopen vijf jaar moeten worden overlegd. Een inzamelings- en recycledienst moet bijdragen aan de circulaire economie. Ook is er de voorwaarde dat in het productieproces van minerale groeimedia gerecyclede materialen worden gebruikt.”
‘Ultieme controle op onze werkwijze’
“Het EU Ecolabel is de ultieme controle op onze werkwijze. Het onderstreept onze voortdurende inspanningen om onze milieu voetafdruk te verkleinen en het is een erkenning van onze bijdragen aan de duurzame productie van verse groenten. Het enige steenwolsubtraat met het EU Ecolabel dat voorhanden is voor de professionele tuinbouw wordt door ons geproduceerd en daar zijn we trots op”, aldus Hub Janssen, Managing Director bij Grodan.
Inspiratie voor andere bedrijven
De EU gebruikt het EU Ecolabel om de industrie en burgers weloverwogen keuzes te laten maken en bedrijven te ondersteunen groene producten op de Europese markt te brengen. Ineke Vlot: “Grodan is immers marktleider in de professionele tuinbouwsector, en de inspanningen voor het nieuwe EU Ecolabel-certificaat laten vooral zien hoe bedrijven en hun klanten kunnen bijdragen aan duurzaamheid en transparantie. Dit voorbeeld zal andere bedrijven, ook buiten de tuinbouwsector, inspireren om ook het EU Ecolabel aan te vragen.”
Bron/foto: Grodan.