Exposanten investeren tijd en geld in hun deelname aan HortiContact. Om dat te laten renderen, is het zaak om zowel bestaande als potentiële nieuwe relaties over de vloer te krijgen en met hen in gesprek te gaan. Innovaties, ludieke acties of relevante thema’s kunnen daarbij helpen. Enkele standhouders vertellen hoe zij de interactie met bezoekers opzoeken.

Meststoffenleverancier Van Iperen uit Westmaas rekent dit jaar op een behoorlijke extra aanloop. Aanleiding hiervoor is de introductie van een fonkelnieuw meststoffen rekenprogramma, dat tijdens HortiContact 2020 wordt gelanceerd. Marketeer Kristel Maas en bemestingsdeskundige Eric Watzeels koesteren hooggespannen verwachtingen.
“We hebben een stand van 40 m², waarin de focus ligt op meststoffen en gewasbescherming”, zegt Maas. “Die productgroepen zijn voor ons erg belangrijk. We proberen de bezoekers in onze stand altijd iets nieuws te laten zien. Dit jaar hebben we met ons nieuwe meststoffen rekenprogramma een noviteit die voor heel veel bezoekers interessant kan zijn.”

Tekst en uitleg

Een zuil aan de rand van de stand maakt melding van het nieuwe programma. In de stand geven de bemestingsspecialisten tekst en uitleg en kunnen bezoekers door middel van een demo meekijken en meedoen om de ‘look and feel’ te ervaren. Volgens Eric Watzeels biedt het programma veel meer mogelijkheden en gebruiksgemak voor zowel de gebruiker als de technisch specialisten.
“Het is het eerste web-based rekenprogramma voor meststoffen, dat volledig in eigen beheer is ontwikkeld”, vertelt de bemestingsdeskundige. “Klanten die in het ontwikkelingstraject hebben meegedraaid, zijn super enthousiast. Ik ben dat ook, want als adviseur kan ik online altijd en overal real-time meekijken met de klant. Het biedt via een overzichtelijk dashboard meer en beter toegankelijke informatie, heeft meer functionaliteiten en het is interactief.”

Kennis delen is kracht

Hightechbedrijf Priva gooit het over een andere boeg. Hoewel het bedrijf de dialoog met bezoekers altijd heeft nagestreefd, zet het daar nu nog actiever op in door het delen van tuinbouwkennis centraal te stellen. Het idee komt voort uit de wens om op een laagdrempelige manier dichter bij de klant te komen.
“Beursbezoekers kunnen dit jaar niet alleen onze accountmanagers spreken, maar ook persoonlijk in gesprek gaan met onze consultants”, licht communicatiespecialist Martine Delfgaauw toe. “Zij zijn dit jaar voor het eerst aanwezig om allerhande vragen te beantwoorden, of het nu om bedrijfsvoering en procesautomatisering gaat of over specifieke, software-gerelateerde zaken. Onze consultants hebben een schat aan inhoudelijke kennis in huis, die wij graag delen met onze klanten en prospects.”
Vanwege de veelkoppige standbemanning wordt het ongetwijfeld een gezellige drukte, maar daar is de exposant terdege op voorbereid. “We staan klaar om iedereen zo snel mogelijk in contact te brengen met de juiste persoon in onze stand”, zegt Delfgaauw.

Groene keuken op herhaling

Leverancier van gewasbeschermingsmiddelen Certis uit Utrecht gaat op herhaling met een stand die als groene keuken is ingericht. “Hierin profileren wij ons als marktleider in biorationals. Dat zijn geregistreerde gewasbeschermingsmiddelen van natuurlijke oorsprong”, licht cropmanager Patrick Zuijderwijk toe.
“Vorig jaar deden wij dat voor het eerst. En met succes, want de stand trok veel meer bezoekers dan we gewend waren. Omdat wij blijven inzetten op vergroening van ons middelenpakket, richten we de keuken nu opnieuw in.”

Nieuwe toelatingen

Hoewel het geen compleet nieuwe stand is, krijgen twee recente toelatingen er een ereplaats. Het gaat om de rupsenbestrijders Costar en om Turex WG. Zuijderwijk: “Net zoals Turex spuitpoeder, dat al heel lang op de markt is, zijn het groene middelen op basis van Bacillus thuringiensis. Costar is onder andere erg sterk tegen Tuta absoluta. We leggen graag uit hoe de drie middelen werken en waarin ze van elkaar verschillen.”
De cropmanager rekent erop dat hij en zijn collega’s heel wat vragen krijgen van telers. “Normaal gesproken vormen de vertegenwoordigers van onze distributeurs het aanspreekpunt voor de eindgebruiker”, zegt hij. “Toch merken wij dat veel telers ook graag in gesprek gaan met toelatingshouders zoals wij. Een beurs als HortiContact is daarvoor natuurlijk een prima podium. Niet alleen voor de telers, maar ook voor ons. Het is heel waardevol om te horen wat er speelt in het veld en welke vragen of twijfels telers hebben.”

Tipje van de sluier

Eindgebruikers en partners nauwer betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten en oplossingen is één van de doelen die Ridder op de beursvloer nastreeft. “Wij nemen wereldwijd aan veel beurzen deel en HortiContact is voor de Nederlandse markt het voornaamste podium”, vertelt marketeer Boy de Nijs.
“Wij verzorgen dit jaar twee lezingen op de themapleinen en in de stand leggen we de nadruk op onze schermdoeken en op procesautomatisering. Daarnaast zal er veel aandacht zijn voor onze nieuwe natriumverwijderaar, de Ridder NoNa+. Aan interactie met de bezoekers zal het beslist niet ontbreken.”
Veel telers kennen het bedrijf vooral als specialist in aandrijfsystemen, maar die vlag dekt de lading allang niet meer. De overname van Hortimax enkele jaren geleden gaf al blijk van een nieuwe, bredere strategie. De Nijs: “Wij richten ons op volledig geïntegreerde mechanisatie- en automatiseringsoplossingen voor het kasklimaat en de plantomgeving. In dat verband komen we later dit jaar met een belangrijke innovatie. Op HortiContact lichten we voor geïnteresseerde bezoekers alvast een tip van de sluier op.”

Tekst: Jan van Staalduinen