Tomatenteeltbedrijf Greenco gaf afgelopen vrijdag zes miljoen snacktomaatjes gratis weg. Middels een advertentie op Marktplaats bracht teler Ab van Marrewijk het publiek op de hoogte van de unieke weggeef-actie. Het uitzonderlijke hete zomerweer zorgde ervoor dat de tomaten snel rimpelig zouden worden, waardoor deze niet meer onder de merknaam Tommies verkocht konden worden.

Om te voorkomen dat de visueel imperfecte, maar nog altijd gezonde tomaten in de gft-container verdwenen, bood Van Marrewijk de snacktomaatjes eerst aan bij soepfabrieken zoals Kromkommer. Omdat de soepfabrieken al vol zaten en de voedselbanken alleen verpakte producten weggeven, besloot de kweker de tomaatjes gratis uit te delen.

Anti-voedselverspilling

De zes miljoen tomaten zijn ongeveer de weekopbrengst van een (slechte) oogst, geeft Van Marrewijk aan. “Die week waarin het warmer dan 30 graden Celsius was”, licht de kweker toe. “Ze zien er prachtig uit, maar ze zijn minder lang houdbaar door de ongunstige teeltomstandigheden. De smaak is echter nog onveranderd goed.” Van Marrewijk vond het daarom zonde om de zes miljoen Tommies weg te gooien. ‘Met deze eenmalige actie willen wij voedselverspilling tegengaan. Jij ook?”, schreef de teler in de advertentie op Marktplaats.

Overweldigende belangstelling

Belangstellenden konden vrijdag 3 augustus vanaf 13.00 uur terecht op een van de terreinen van Greenco in Honselersdijk, Middenmeer of Someren. In Honselersdijk stonden de eerste geïnteresseerden al veel vroeger klaar om de gratis snacktomaten buit te maken; om 7.00 uur ’s ochtends meldden de eerste tomatenfanaten zich al bij Van Marrewijk. De Tommies zouden in eerste instantie vrijdag en zaterdag opgehaald kunnen worden, maar de belangstelling was zo groot, dat vrijdagmiddag de laatste tomaten al werden vergeven.

Hitte beïnvloedt teeltresultaten

Van Marrewijk hield nog wel een aantal tomaten over voor de voedselbank, die maandag 6 augustus nog een lading tomaten komt ophalen. De snacktomaten van Greenco zijn overigens niet de enige groenten die lijden onder het extreme zomerweer van de afgelopen weken. Een Zeeuwse groenteteler heeft bloemkolen die zo geel en klein zijn dat deze onverkoopbaar zouden zijn en een pruimenteler zag zijn pruimen aanmerkelijk kleiner uitvallen dan in andere jaren.

Discussie op scherp

Supermarkten zijn vaak flexibeler in het accepteren van groenten en fruiten als telers te maken hebben met omstandigheden waar zij geen invloed op hebben. Hoewel Greenco zelf besloot de tomaten niet onder het Tommies-merk te verkopen, zet het weggeven van de zes miljoen snackgroenten de discussie over voedselverspilling wel op scherp. Het niet verkopen van de snacktomaatjes komt namelijk voort uit een schoonheidsideaal. En juist dát schoonheidsideaal is vaak de aanleiding dat supermarkten imperfecte producten niet willen afnemen.

Bron: AD/Het Financieele Dagblad. Foto: VidiPhoto.





Gerelateerd