Sinds 10 oktober worden in vier filialen van Albert Heijn Bloomon-boeketten verkocht. Het is de eerste keer dat deze leverancier zijn boeketten via een fysieke winkel verkoopt. Het bedrijf heeft wel eerder gewerkt met pop-up stores. Met de test wil de supermarktketen kijken of de klant behoefte heeft aan de bloemen van de online bloemenservice in de winkel. Gerberateler Marius Mans is in ieder geval positief over dit initiatief.

De boeketten (small voor 19,95 euro en medium voor 23,95 euro) zijn te koop van donderdag tot en met zondag in de Albert Heijn-vestigingen in Amsterdam, Amersfoort, Breda en Wageningen. De prijzen van de boeketten zijn gelijk aan de prijzen die op de website staan. Na vier weken volgt een evaluatie van de test. Daarna wordt bekeken ‘hoe dit onze plannen en ambities beïnvloedt’, aldus Bloomon.

Zelf weleens online bloemen besteld?

Mans: “Dat niet, ik haal ze meestal bij de bloemist. Maar ik heb wel bewondering voor Bloomon, hoe ze in een paar jaar tijd een eigen stijl op de markt hebben gezet. Dat is natuurlijk wel een soort merknaam geworden. Als je naar de bloemist gaat, dan zeg je: doe mij zo’n soort boeket. Dan snapt iedereen meteen wat je bedoelt. Mijn vrouw is ook helemaal gek van dat veldboeket-achtige type. Ik vind het er zelf ook wel leuk uitzien.”

Zitten er ook weleens gerbera’s tussen?

Ja, steeds meer. Dat vind ik wel positief, anders zou ik het minder mooi vinden. Gerbera past overal bij, er zijn heel veel kleurtjes en typetjes. In die zin is de keuze reuze bij de gerbera’s. Het is echt een kleurmaker in een boeket. Of dat nou een standaardboeket is of een speciaal boeket, dat maakt niet veel uit. Je hebt er heel veel variatiemogelijkheden in. Zowel in de discount-supermarkt staan boeketten met gerbera’s, maar ook in het hogere segment. Het is eigenlijk een heel veelzijdige bloem.”

Bloomon verkoopt nu zijn bloemen voor het eerst via een supermarkt. Goed idee?

“Ja, vind ik niet verkeerd. Je ziet natuurlijk steeds meer de verwevenheid tussen online en fysieke winkels. Het is voor hun bekendheid zeker niet verkeerd is. Mensen die veel online bestellen komen in een supermarkt en andersom ook. Alles wat je kunt doen om je publiek te verbreden is positief.”

Bloomon adverteert met verse bloemen en korte lijnen, kun je dat nog wel garanderen als de boeketten via een supermarkt worden verkocht?

“Er zijn natuurlijk supermarkten die heel hoog scoren in versheid en in de schappresentatie van bloemen. Als daar de controle maar goed op is en blijft, dat moet je natuurlijk wel waarborgen, want dat is waar je merk voor staat. Als je dat laat varen heb je een probleem natuurlijk. Dat zal wel een uitdaging worden. Je gooit je naam te grabbel, als je dat niet goed met elkaar afspreekt.”

Jongeren kopen het liefst bij de bloemist, blijkt uit onderzoek van Royal FloraHolland. Is zo’n test bij de AH dan wel zinvol?

“Als ik naar mijn thuis kijk, daar zijn ze allemaal onder de 35, met jonge kinderen. Mijn vrouw bestelt de boodschappen online bij AH. Als deze supermarkt de Bloomon-boeketten ook online gaan aanbieden, dan zou die link natuurlijk heel mooi gemaakt kunnen worden. Je ziet dat mensen van onze generatie houden van kwaliteit en verse producten, maar ook van gemak. Die bestellen hun boodschappen en andere zaken toch wel gauw online. Als ze het op die manier aanbieden dan heb je kans dat ze het makkelijker met de boodschappen mee bestellen. Scheelt toch weer tijd. Dan moet het wel vers zijn en dezelfde kwaliteit gewaarborgd zijn.”

Bloemisten verkopen zelf ook steeds meer Bloomon-boeketten. Goed idee doet goed volgen?

“Dat denk ik wel, dat heeft de verkoop van de bloemist wel geplust. Is wel de vraag hoe de online bloemenservice hier mee omgaat, dat is wel een uitdaging. Als innovator, ben je wel gedwongen te blijven innoveren. Op dit moment wordt het concept gekopieerd. Je kunt op dat soort dingen geen patent krijgen. Je zult dus actief moeten blijven en steeds iets anders moeten verzinnen. Met de bloemen wordt al volop gevarieerd. Dat is de mede de kracht van het concept. Maar ze zullen misschien wat meer moeten innoveren, met nieuwe stijlen of ideeën.”

Tekst: Mario Bentvelsen