De organisatie heeft er goed aan gedaan om HortiContact te verplaatsen naar mei, is de algemene teneur. Nu alle corona-restricties zijn opgeheven, staat niks meer een gemoedelijk dagje netwerken in de weg. Want juist dat face-to-face bijpraten is iets wat exposanten de laatste tijd hebben gemist, blijkt uit een rondvraag onder standhouders. Ze staan dan ook te popelen om hun relaties te ontvangen. En met een kopje koffie, of vooruit een borrel, het gesprek weer op te pakken.

De 2022 editie van HortiContact telt ruim 350 deelnemers. Stuk voor stuk bedrijven die de Nederlandse glastuinbouw kleur geven. En op 10, 11 en 12 mei verzamelen ze zich in de Evenementenhal te Gorinchem. “Een feestje van drie dagen”, omschrijft Theo Tekstra de vakbeurs treffend. Bovenal gezellig. Maar tegelijkertijd ook een heel belangrijke bijeenkomst, benadrukt de technische directeur EMEA van Fluence. “Dat blijkt wel uit het feit dat het volledige management van onze Amerikaanse divisie aanwezig zal zijn. Wij zetten steeds meer in op horticultuur en daarin is Nederland gewoon leidend. Dat willen ze dus niet missen.”

Meerdere soorten LED’s

Tekstra verwacht een hoge opkomst. Daarom staat een groot deel van het eigen onderzoeksteam klaar om vragen van bezoekers te beantwoorden. Want die zullen er genoeg zijn, verwacht hij. De wereldwijde onrust en hoge energieprijzen zorgen voor veel onduidelijkheid en onzekerheid. Ook de tuinbouw verkeert in zwaar weer en moeilijke tijden vragen om innovatieve oplossingen. Zoals LED. “Maar dat zijn geen investeringen die je als ondernemer zomaar doet. Het inwinnen van deskundige informatie is daarom essentieel. Op de beurs zullen er meerdere leveranciers van A-merken aanwezig zijn. Die keuze is belangrijk, denk ik. Want ook elke tuin is anders.”

Dimbare lampen

Volgens Tekstra zijn er twee centrale vragen waarmee telers worstelen als het gaat om LED. “Welke toepassing is voor mij het meest efficiënt en hoe zit het met de subsidies? Dat laatste is een ‘hot item’, merken wij. De subsidieregels schrijven een spectrum voor met 5% groen en maximaal 10% blauw licht. Voor veel telers is dat niet optimaal.”
Tekstra en collega’s hopen zo goed mogelijk te helpen bij huidige en toekomstige keuzes. Natuurlijk zijn ook meerdere paradepaardjes te bewonderen in hun stand. “Onze speciaal voor de tuinbouw ontwikkelde armaturen bijvoorbeeld. Deze vangen nauwelijks stof en water loopt er gemakkelijk af. En doordat ze eenvoudig te reinigen zijn is de levensduur ook langer. Verder besteden we aandacht aan onze dimbare lampen, de Wireless Flex Dimming, en we hebben een nieuw product voor de meerlagenteelt. Deze lampen zijn nu ook in een hoge outputversie beschikbaar, meer dan 1.300 µmol op het gewas.”

Schermen voor besparing

Het energie-thema zal ongetwijfeld bij meerdere exposanten centraal staan. Telers zijn massaal op zoek naar mogelijkheden qua kasinrichting en -klimaat om verdere energiebesparing te realiseren. En met 52 standhouders is deze categorie dan ook sterk vertegenwoordigd in Gorinchem. Waaronder klimaatschermen leverancier Ludvig Svensson. Het bedrijf hoopt er de banden met nieuwe en bestaande klanten aan te halen. “Eindelijk kan het weer”, zegt Clarinda Gros. “Juist in moeilijke tijden is een nauwe samenwerking heel belangrijk; het is de sleutel tot vooruitgang en een duurzame glastuinbouw.”

Scherm langer dicht houden

De communicatiemanager benadrukt trots te zijn op de veerkracht van de Nederlandse telers. “Wij doen wat we kunnen om ze, juist ook in deze onzekere en onrustige tijden, te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering.” In de stand is er onder meer aandacht voor de laatste innovaties op het gebied van klimaatschermen. Gros noemt de Luxous H2no. Dit klimaatscherm voorkomt condensatie in de vorm van kleine druppeltjes. In plaats daarvan vindt condensatie plaats als een dunne transparante waterfilm. “Deze eigenschap verhoogt de lichtdoorlatendheid tot wel 8%. En wat te denken van het eerste klimaatscherm gemaakt met gerecycled materiaal? Dit product hebben we ook aangemeld voor de HortiContact Innovation Award.”
En dat het bedrijf ook over zijn eigen muren heen kijkt, blijkt wel uit een samenwerkingsverband met Hinova. Samen ontwikkelden ze ClimaFlow, een combinatie van het VentilationJet System en adviesdienst Climate House. “Deze oplossing maakt het mogelijk om schermen langer dicht te houden, mét behoud van een goed klimaat. Super waardevol voor telers. Op de beurs vertellen wij er graag meer over.”

Inspelen op uitdagingen

Een andere grote categorie betreft water. Tijdens HortiContact tonen zeker 51 bedrijven hun kennis en installaties omtrent zaken als behandeling, irrigatie en watermanagement. “Telers zijn al jaren op zoek naar manieren om hun waterhuishouding te verduurzamen”, vertelt Michiel Brockhus, teamleider Marketing & Communicatie bij Van der Ende Groep. “Er zijn al grote stappen gezet, maar aandacht blijft sowieso nodig. Zeker vanwege de wet- en regelgeving rondom emissies in onder andere het oppervlaktewater. Recirculeren van waterstromen wordt steeds meer de standaard en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.”
Brockhus wijst onder meer op ToBRFV in de tomatenteelt. Een heel vervelende ziekte. En wil je voorkomen dat het volledige bedrijf wordt aangetast, dan moet het voedingswater absoluut schoon zijn. Het bedrijf ontwikkelde daartoe de Kathari-ultrafiltratie. “Op de beurs hebben we één stand hier volledig aan gewijd. Telers kunnen daar het apparaat, dat virussen, organische vervuiling, bacteriën en schimmels fysiek verwijdert, met eigen ogen zien. In de andere stand is meer aandacht voor onze andere producten en services.”

Kennis verzamelen

Anders dan veel van zijn collega’s is Brockhus wel wat huiverig over de bezoekersaantallen. “Ik vind het best spannend. Enerzijds omdat de datum dicht bij die andere, meer internationaal georiënteerde beurs, GreenTech ligt. Anderzijds omdat de tuinbouw met flink wat uitdagingen te maken heeft en er nauwelijks ruimte voor investeringen is.”
Toch roept hij geïnteresseerden op om langs te komen. “Kennis verzamelen en relaties aanhalen, is voor iedereen waardevol. Altijd.” En mocht het tot orders komen, dan kunnen de meeste bedrijven ‘gewoon’ uitleveren. Al moeten ze alle zeilen bijzetten. “Ook wij hebben te maken met gestegen grondstoffenprijzen en problemen met transport”, vertelt Tekstra. “Door de oorlog in Oekraïne sloot bijvoorbeeld de belangrijkste treinverbinding van China naar Europa. Zeecontainers zijn nauwelijks te krijgen en transport per vliegtuig is extreem duur. Gelukkig is het ons gelukt op tijd in te kopen en hebben we voldoende voorraad.”

Tekst: Jojanneke Rodenburg, beeld: Fotostudio G.J. Vlekke