Nu het voorjaar definitief is losgebarsten verwacht de organisatie massale belangstelling voor de veertigste editie van Kom in de Kas. Iedere regio heeft zijn eigen specifieke programma. De deelnemers van de regio IJsselmonde leggen de focus op tuinbouw en duurzaamheid. Het is bij uitstek het moment om het publiek daarvan uitleg te geven.

Op twee bedrijven, namelijk chrysantenkwekerij 2B Flowers en bladgewassenkwekerij Firma G. En H Kooijman en Zn., beiden in Ridderkerk, leggen de telers een link tussen glastuinbouw en duurzaamheid. Deze voorlichting is vooral toegespitst op het middelenverbruik in de tuinbouw. Cock van Bommel, de coördinator van Kom in de Kas in de regio IJsselmonde, vindt het belangrijk dat telers vertellen over de manier waarop zij omgaan met gewasgezondheid. “Dat begint al bij de start van de teelt, zoals het schoonmaken van de kas, tot preventieve behandelingen, het inzetten van natuurlijke vijanden en dus het verhogen van de plantweerbaarheid”, vertelt hij. “Telers vinden dat heel gewoon, maar het grote publiek is daarmee nog lang niet bekend.”

Eerlijke verhaal vertellen

Hoewel het niet altijd makkelijk is, zouden ondernemers nog veel meer kunnen vertellen over hun bedrijfsvoering. Het eerlijke verhaal kan de bezoekers nieuwe inzichten geven. Bijvoorbeeld het feit dat geen teler het leuk vindt om te spuiten, omdat het eigenlijk een maatregel is die je doorgaans pas toepast als het gewas al schade heeft opgelopen.
Op de bedrijven worden geen extra mensen ingezet om dit verhaal over de bühne te krijgen. Juist de telers zelf en hun medewerkers kunnen het beste uitleggen hoe zij hun gewassen telen en welke overwegingen zij daarbij maken.

Bewust omgaan met energie

Duurzaamheid in de vorm van bewust omgaan met energie komt zeker ook aan bod. In de regio Horst en Venlo kan het publiek bijvoorbeeld kennis maken met het aardwarmteproject in tuinbouwgebied Californië. Ook de regio’s IJsselmuiden en Berkel en Rodenrijs besteden hier aandacht aan. Kom in de Kas is bij uitstek de gelegenheid om juist de positieve energie van de tuinbouw over te brengen op consumenten, menen de vertegenwoordigers van deze regio’s.

Fotowedstrijd voor lezers Onder Glas

In de uitgave van april publiceert vakblad Onder Glas ook dit jaar een fotocollage van Kom in de Kas, samengesteld door de lezers. De mooiste, leukste en origineelste foto’s van lezers verdienen een plekje in het foto-overzicht. Voor elke geselecteerde foto krijgt de inzender een cadeaubon van 25 euro. Dus neem camera of smartphone mee en stuur die verrassende foto zo snel mogelijk naar de redactie via info@onderglas.nl. De foto’s moeten een hoge resolutie hebben (ongeveer 1 MB). Vanwege de deadline voor de april-editie van Onder Glas moeten de foto’s uiterlijk maandag 3 april vóór 11.00 uur binnen zijn.

Tekst: Pieternel van Velden