Kom in de Kas voert dit jaar het thema ‘kleurrijke toekomst’. Dit verwijst naar de spirit die de glastuinbouw toont om maatschappelijke en milieutechnische problemen het hoofd te bieden. Er spreekt ook optimisme uit om de handen uit de mouwen te steken. Deelnemende bedrijven gaan dit thema als rode draad in hun verhalen verwerken.
“Kleurrijk betekent rijk aan kleuren en niet saai. Zo’n thema spreekt tot de verbeelding”, vertelt landelijk coördinator Sandra van Tol. “Je kunt dit op veel manieren uitleggen en het geeft aanknopingspunten om onze mooie sector voor het voetlicht te brengen.” In veel regio’s zullen in het weekend van 7 en 8 april productpresentaties te zien zijn waar de kleuren van af spatten. Het zal tevens naar voren komen in de vele activiteiten, zoals schminken, ballonnenclowns en een wedstrijd met kleurplaten.
“We hopen dat er regio’s zijn die kleurrijke testjes doen bij het publiek. Bijvoorbeeld welke kleur paprika of tomaat vindt u de lekkerste? Of welke kleur gerbera vindt u de mooiste? Of welke kleur bloem of potplant mist u in het aanbod? Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. De bezoekers maken op een laagdrempelige manier kennis met de sector én ze leveren input aan de telers.”
Van onschatbare waarde
Behalve al deze vrolijkheid heeft het thema een serieuze ondertoon. Van Tol: “Als we kijken naar de toekomst dan kun je wel zeggen dat de glastuinbouw daar oog voor heeft. Denk bijvoorbeeld aan de efficiënte wijze waarop producten worden geteeld. Of de zorgvuldige manier waarop we met energiebronnen, water, voedingsstoffen en biologische bestrijding omgaan.”
Ook biedt de tuinbouw een kleurrijke toekomst aan arbeidskrachten. Tijdens Kom in de Kas laten ondernemers zien hoe er in de kas wordt gewerkt, hoe teeltbedrijven veel hightech toepassen en welke mogelijkheden er liggen voor een mooie carrière.
Van Tol vindt dat de tuinbouwsector goud in handen heeft met het enige en altijd populaire publieksevenement. Zeker in een tijd waarin maatschappelijke organisaties en consumenten steeds hogere eisen stellen aan de manier van productie. “Door de mensen een kijkje in de keuken te geven, laat je zien welke inspanningen er nodig zijn om gezonde producten te telen, met zorg en aandacht voor onze planeet. De waardering en het begrip dat je hiermee teweegbrengt is van onschatbare waarde.”
Nieuwe media
Vorig jaar liet de organisatie een 360 graden teaser video en een ‘KomInDeKas app’ ontwikkelen. Beide instrumenten worden ook dit jaar weer ingezet. De video op Facebook leidt mensen naar de vernieuwde website, want dat is en blijft de spil in de communicatie. Daar vinden ze alle informatie over de deelnemende regio’s, bedrijven en activiteiten.
Op de website staat ook een moderne film van een glastuinbouwbedrijf. Deze interactieve video kun je in full screen modus zien op tablet, laptop of desktop, of in virtual reality modus op de smartphone. Via de icoontjes in het beeld krijgt de kijker extra informatie in tekst, beeld of geluid en leert zo meer over de processen, techniek en teelt in de kas. De video daagt mensen uit om daadwerkelijk in de kas te komen kijken.
De app is beschikbaar in de app store. “We gaan potentiële bezoekers via verschillende kanalen benaderen om het te downloaden. Net als vorig jaar kunnen ze via een digitale speurtocht op zoek naar de zeven helden van de kas. Iedere held vertelt een verhaal over een bepaald thema, zoals passievolle medewerkers, automatisering, WKK, licht, water, bestuiving en biologische gewasbescherming”, besluit ze.
Tekst: Pieternel van Velden. Foto’s: Marleen Arkesteijn.