De eerste maanden van de Nederlandse paprika vielen niet mee. Door kou, een gebrek aan licht en hozerig gewas, bleven de volumes achter. “Het is hollen of stilstaan. De afgelopen weken hadden we weinig oogst en konden we daghandel en contractafnemers maar mondjesmaat bedienen,” zegt teler Arnaud van Dijk, mede-eigenaar van VD Holland en lid van telerscollectief PapriCo.

Hozerig gewas is een veelvoorkomend probleem bij de teelt van paprika. Tijdens donkere weken is er nauwelijks zetting en dan ineens komt alles tegelijk. Maar de oogstpieken en dalen die daardoor ontstaan, zijn dit jaar extremer dan anders, geeft blokpaprika-teler Arnaud van Dijk aan. “Er zijn helaas geen knoppen waaraan we kunnen draaien. De natuur laat zich niet foppen. En we kunnen onderling ook de aantallen niet aanvullen bij een aanvoerdip, want iedereen zit in hetzelfde schuitje,” zegt hij.

Prijsvorming prima

Met nog ruim vijf maanden te gaan, zit de teler niet bij de pakken neer. “In de loop van het seizoen komt er altijd wat meer regelmaat, dus ik blijf optimistisch. De prijsvorming is ook best prima, het is gewoon vervelend dat we afnemers nu soms ‘nee’ moeten verkopen. Voor de daghandel is er al helemaal niks beschikbaar nu, maar ook orders krijgen we met moeite bij elkaar.”
Het laat weer zien dat de wereldmarkt heel fragiel is. Er is overal wel iets dat mis kan gaan. Of dat nu droogte en hitte in het zuiden is, hoge energiekosten of een gebrek aan licht in het noorden. Elk productiegebied heeft zijn uitdagingen. “Toch zitten wij in algemene zin op een goed stukje wereld voor de teelt van paprika. Het kan eens wat tegenzitten, maar met onze geklimatiseerde kassen zijn we in ieder geval niet overgeleverd aan de extremen van het klimaat.”

Local for local neemt toe

Van Dijk merkt dat de export naar verre bestemmingen langzaam maar zeker afneemt. “Inmiddels blijft het overgrote deel van onze paprika’s in een straal van 800 kilometer rondom Utrecht. De consument wordt kritischer op transportbewegingen, vooral bij groenten. Local for local wordt steeds belangrijker. Wij hebben dan weer het geluk dat we een hele grote afzetmarkt om ons heen hebben.”

Distributiecentrum optimaliseren

VD Holland maakt deel uit van PapriCo. Dit collectief van vier blokpaprikatelers in Noord- en Zuid-Holland – met een productie van zo’n 30 miljoen kilo blokpaprika’s per jaar – zet alle paprika’s onder de eigen merknaam af binnen de grotere coöperatie van Growers United. Speciaal voor PapriCo is vorig jaar een eigen distributiecentrum neergezet in Zwaagdijk. Daar worden de paprika’s volautomatisch gewassen, gesorteerd en verpakt voor expeditie.
“Vorig jaar gingen we daar midden in het seizoen van start. Natuurlijk ging niet alles meteen goed. In de winter, toen alles even stil lag, hadden we alle tijd en rust om de nodige aanpassingen en verbeteringen uit te voeren. We zien nu dat het al een stuk beter en efficiënter gaat. Maar we blijven optimaliseren.” De ‘wasstraat’ van het distributiecentrum heeft Van Dijk gelukkig nog niet hoeven gebruiken om luis weg te spoelen. “Ons middelenpakket wordt steeds kleiner, dus het gevaar dat er beestjes op het product zitten, wordt groter. We scouten in de kas steeds intensiever en dat heeft effect. Maar de investering in de wasstraat is wel een belangrijke geweest, want de risico’s nemen toe.”

Tekst: Astrid Zoumpoulis