Anthuriumproducent Stolk Brothers in Bergschenhoek is genomineerd voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2024. Broers Pieter en David kregen vorige week te horen dat ze meedingen naar de prestigieuze onderscheiding. “We waren blij verrast. Alleen al de nominatie zien we als een beloning van onze jarenlange inzet voor duurzaamheid en kwaliteit. Natuurlijk hopen we dat we winnen, maar elk bedrijf op de lijst verdient het,” zegt Pieter Stolk.

Eigenlijk vinden ze het heel normaal wat ze doen. De broers hebben zich dan ook niet zelf aangemeld voor de prijs. Dat deed hun contactpersoon bij Royal FloraHolland. “Met een mooie aanbevelingsbrief van de directeur zelf. Juist dat anderen vinden dat we dit verdienen, maakt het bijzonder voor ons,” zegt Pieter Stolk.

Biologisch is logisch

Volgens de veiling en de jury van de Tuinbouw Ondernemersprijs is Stolk Brothers een zeer milieubewust bedrijf. Dat is de broers met de paplepel ingegoten. Ze weten niet anders. De teler: “Dertig jaar geleden begon mijn vader al met biologische bestrijding, omdat hij ziek werd van de blootstelling aan chemische bestrijdingsmiddelen. Biologisch was in de plantenwereld toen nog een geitenwollensokkenverhaal. Nu is het mainstream, en dat is maar goed ook.” Milieubewust werd de norm bij Stolk Brothers. In de breedste zin van het woord. “Twintig jaar geleden werd ons bedrijf al eens genomineerd voor de MVO Stimuleringsprijs. Toen wonnen we niet. Nu krijgen mijn broer en ik een herkansing.”

100% veenvrij

Trips en luis weten de broers inmiddels goed het hoofd te bieden op biologische wijze. Ze doen veel onderzoek met schimmels en aaltjes om ook de laatste beetjes chemie te kunnen bannen. 100% biologisch zijn ze dus net nog niet, 100% veenvrij wel. Al ruim een jaar. Ook daar lopen de broers in de voorhoede. “Daardoor kwamen we weer wat meer in de schijnwerpers te staan, maar we doen veel meer dan dat.
Zo werken we al ruim vijftien jaar met biostimulanten. Dat is ingewikkelde materie, maar omdat we ons er al zo lang in verdiepen, hebben we daar nu veel kennis en baat van. Het heeft geleid tot sterkere planten met gezonde wortels. En dat merkt de markt. We krijgen vaak terugkoppeling dat onze planten langer houdbaar zijn en fris ogen.” Om de teelt op biologische wijze onder controle te houden, steken de broers relatief veel tijd en energie in het optimaliseren van het bodemleven en het scouten en registreren van plagen.

Totaalplaatje belangrijker dan label

PlanetProof en duurzame MPS-labels hebben ze allemaal in huis. Maar Stolk vraagt zich af of dat voor de eindconsument wel zo belangrijk is. “De handel kijkt en vraagt er absoluut naar, maar of het de consument nou echt interesseert dat ons substraat veenvrij is, dat we al die labels hebben, dat betwijfel ik. Die kijken toch vooral naar de kwaliteit en de uitstraling. Door al onze inzet hebben we dat ook goed in de vingers. We focussen op kwalitatief en exclusief assortiment voor de vakhandel, waarmee zij zich kunnen onderscheiden. Alles wat we doen, past in die strategie en klopt gewoon: het product zelf, de verpakking, de nauwe relaties met onze klanten. Het gaat om het totaalplaatje.”

Biodiversiteit buiten de kas

Het bedrijf neemt warmte af van het Roca-warmtenet, dat restwarmte doorzet van een afvalverbrandings- en een energiecentrale. Op het dak van de verwerkingsruimte liggen al bijna tien jaar 700 zonnepanelen en belichten doen ze grotendeels met LED. Maar ook daar stopt de duurzame inzet niet. “We doen sinds kort mee met een proef van InnoPlant voor het stimuleren van biodiversiteit buiten de kas. We hebben een proefveld ingericht met lokale veldbloemen, bijenkasten en andere attributen om het bioleven te stimuleren. Daarmee hopen we een bijdrage te leveren aan het herstel van het natuurlijke evenwicht. Ook dat is heel belangrijk.”

Positieve aandacht

De broers Stolk krijgen binnenkort de jury van de Tuinbouw Ondernemersprijs over de vloer. Die komen van dichtbij het bedrijf bekijken en de ondernemers leren kennen. “Ze zullen best kritische vragen stellen, maar dat vinden we juist goed. We laten graag zien wat we allemaal doen. We zien deze nominatie als beloning van het werk dat we al decennialang doen. Dat doen we niet voor de prijzen en de eer. Maar omdat we dat belangrijk en logisch vinden. Wat er ook gebeurt, we gaan daar mee door. Dit hele avontuur rondom de prijs geeft ons wel een boost natuurlijk. We krijgen hele leuke reacties van klanten en collega’s. De positieve aandacht doet ons zeker goed!”

Tekst: Astrid Zoumpoulis