Ton van Mil, CEO van Royal Brinkman, stuurde onlangs een videoboodschap aan telers, leveranciers en medewerkers om de glastuinbouw een hart onder de riem te steken. “Daarmee wilden we laten zien dat we er zijn en dat we er alles aan doen om de sector draaiende te houden”, zegt Jan Schuttrups, commercieel directeur.

In hoeverre hebben jullie last van de coronacrisis?

Een aantal telers, met name in de sierteelt, heeft na de lockdown niet meer geplant of wat kouder geteeld. Dat heeft direct effect gehad op de vraag bij Royal Brinkman. Vooral de telers van phalaenopsis en snijbloemen als chrysant, lisianthus, gerbera en freesia, hebben het – zeker in de eerste weken van de lockdown – heel moeilijk gehad.

Waar zit voor jullie de meeste pijn?

Bij ons zit de pijn vooral bij de investeringsgoederen. Wij hebben in 2018 Berg Hortimotive overgenomen en we hebben een eigen techniekafdeling voor water-, klimaat-, elektra- en automatiseringsoplossingen. We merken dat nieuwbouwprojecten wereldwijd stil zijn gevallen, ook omdat je geen monteurs meer kunt sturen. Daardoor is er een rem gekomen op de aanschaf van die goederen. Denk aan oogstwagens, spuitwagens en dekwassers.
We hebben ook veel last van dalende valutakoersen, zoals de peso, roebel, lira en Australische dollar. Sommige munten zijn in korte tijd 10 tot 15% of meer gedevalueerd. We hebben in twaalf landen vestigingen en we exporteren naar meer dan honderd landen. Al met al heeft dat impact bij ons en vraagt dat om aanpassing van onze bedrijfsvoering. We zien wel een licht herstel.

Wat is voor jullie de grootste uitdaging?

Het belangrijkste voor nu is dat de telers goed kunnen blijven draaien. Daar doen we dan ook alles voor. Containertransport en vliegbewegingen zijn uiterst onbetrouwbaar geworden. Zolang het in Europa met een vrachtwagen gaat is er niks aan de hand, maar daarbuiten is transport een grote uitdaging geworden.

Zijn telers massaal aan het hamsteren geslagen wat hygiëneproducten betreft?

Wij hebben sinds 2018 een HortiHygienz-concept, waarbij we de toepassingstechniek, kennis en middelen over hygiëne in kassen gecombineerd hebben. Dat is nu een groep van tien specialisten wereldwijd. Die adviseren de telers over hygiëne. Dat heeft alleen maar een nog grotere vlucht gekregen. We hebben veel hygiënesluizen en -systemen verkocht, ook zien we een enorme run op desinfectiemiddelen. We hebben desinfectiemiddelen voor tomatenvirussen, maar ook speciaal voor corona. Er is wel schaarste. We kunnen gelukkig nog leveren, maar wel op rantsoen en vaste klanten gaan voor.

Zijn er ook Nederlandse telers die mondkapjes willen?

Ja, die gaan we ook in het assortiment opnemen. In sommige landen is het dragen van een mondkapje zelfs verplicht, daar bestaat de vraag al wat langer.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van jullie producten?

Wij hadden altijd het beleid dat we voor elk product samenwerken met verschillende leveranciers, uit verschillende landen, zodat we de leverbetrouwbaarheid kunnen garanderen. Dat kunnen we ook door goede afspraken te maken. We leggen onze bestellingen voor een heel jaar vast, en daar profiteren we nu van. Daardoor blijven wij nu geleverd worden. Anderen die nu voor het eerst aankloppen bij onze leveranciers vissen achter het net. Voor beschermende handschoentjes hebben we bijvoorbeeld vier leveranciers. Hetzelfde geldt voor meststoffen, biologische bestrijders, etc.

Zijn er leveranciers die dreigen om te vallen als gevolg van de coronacrisis?

Nee, tot nu toe gaat dat vrij goed. De bedrijven die investeringsgoederen maken hebben het wel zwaar. Wij produceren natuurlijk zelf ook een deel. Gelukkig zien we in Azië, met name China en Japan, de vraag weer voorzichtig aantrekken. Daar zijn we ook alweer druk met offertes. Hopelijk is dat het voorland voor de rest van de wereld.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijfsvoering?

Onze account- en productmanagers mogen nog wel naar klanten, maar alleen op verzoek van de klant, mits we afstand kunnen houden. Ze komen niet meer op kantoor, maar werken vanuit huis. We vinden het belangrijk om kennis te blijven geven en ons serviceniveau te handhaven. Op kantoor zie ik bijna niemand meer lijfelijk, maar ik zit wel vaker in overleg. We videobellen veel met elkaar, wat eigenlijk heel efficiënt is.

Hebben jullie zelf nog steun aangevraagd bij de overheid?

Ja, want de problemen bij de afdelingen water-, elektra-, klimaat- en automatiseringssystemen en werktuigbouw hakken er bij ons flink in. Tot nu toe hebben we alleen de NOW-regeling aangevraagd.

Wat verwacht je voor de toekomst?

Voorlopig minder beurzen en minder reizen. Meer vanuit huis werken wordt de nieuwe norm. Het klantcontact wordt frequenter, maar dan wel digitaal. Ik denk overigens dat niet alleen de digitalisering een enorme vlucht gaat nemen, maar ook de automatisering en robotisering, omdat arbeid nu weer een probleem is geworden, zowel in de sierteelt als de groenteteelt. Wij verwachten dat de crisis die ontwikkelingen zullen versnellen.

Tekst: Mario Bentvelsen