Het belangrijkste winstpunt van de oprichting van stichting SamenSterk zit wellicht in het feit dat toonaangevende, zeer ondernemende telers bij elkaar aan tafel zitten, aangevuld met de belangrijkste afzetorganisaties. “Het idee gaat steeds meer leven dat zij naast het stimuleren van de vraag, ook gezamenlijk willen kijken hoe ze de tuinbouwsector weer gezond kunnen maken”, dat zegt campagneleider Wouter Staal.

Vrijwel direct na de bekendmaking van de Russische boycot tegen onder andere groente en fruit werd de stichting SamenSterk opgericht. De bedrijven RedStar, Looije, Greenco, ZON fruit & vegetables, Harvest House, DOOR Partners, Van Nature, LTO Nederland, Koppert Cress, The Greenery en Best of Four bundelden hun krachten met als doel om consumenten meer (Nederlandse) groente en fruit te laten eten.
De Russische boycot was de aanleiding voor de snelle oprichting van SamenSterk, de reden ligt veel dieper. “We willen een impuls geven aan de consumptie van groente en fruit. Dat heeft zowel een maatschappelijke als economische noodzaak. Het gemiddelde consumptiepatroon van de consument kan en moet veel beter en voor de tuinbouw moet het vergroten van de vraag leiden tot betere uitbetaalprijzen”, verduidelijkt Staal.
De resultaten van de consumentgerichte online campagne zijn zeer positief. Binnen enkele dagen bereikte de boodschap al twee miljoen consumenten. Al snel schaarden de supermarktketens AH, PLUS, Boni, Hoogvliet en Vomar zich achter het initiatief. Via restaurants worden ook chefs aangespoord om meer te doen met groente en fruit.
De activiteiten van SamenSterk worden ondergebracht bij belangenorganisatie GroentenFruit Huis en gekoppeld aan eerdere initiatieven als ‘2×2’ en Frisches Leben. De ‘Holland-boodschap’ maakt plaats voor een brede promotie van groente en fruit.

Roger Abbenhuijs