De business unit Glastuinbouw ontwikkelde smaakmodellen voor tomaat, paprika en meloen waarmee bedrijven hun nieuwe groenterassen al vroeg in de veredelingsketen kunnen screenen op smaakniveau.
De veredelaars kunnen met deze modellen hun energie richten op optimale smaakprestaties van de kansrijkste genotypen. Dit leidt tot diversificatie in smaak, tot meer smaak en tot meer tevreden consumenten. Bijkomend voordeel is dat communicatie over smaakniveaus tussen ketenspelers eenvoudiger is geworden. Na het project ‘Smakelijke Vermarkting’ kunnen we inmiddels smaakvoorkeuren van doelgroepen consumenten onderscheiden, waardoor de ontwikkeling van deelmodellen mogelijk wordt.
In nieuwe projecten proberen we aanvullend ook de visuele respons van consumenten te modelleren, want ze ‘kopen met hun ogen en komen terug voor smaak’. Een nieuwe ontwikkeling die we hierbij toepassen is de inzet van focusgroepen. Door intensieve gesprekken met vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen kunnen we hun voorkeuren en associaties beter beschrijven en begrijpen. Dit vormt de kwalitatieve basis voor het modelleren van hun respons op uiterlijke kenmerken.
Foto: Wageningen University & Research.