De digitale teeltondersteuning op afstand heeft sinds de uitbraak van corona een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Bij Delphy is het team met digitale professionals daardoor hard gegroeid en de ontwikkeling van datagedreven telen in een stroomversnelling gekomen. “Wij geloven heel erg in de kas als groene fabriek, die functioneert als een geautomatiseerd logistiek centrum. Ons managementsysteem ontwikkelen we daarom door tot een echte plantcomputer”, aldus Akshay van Klaveren.

Wat is je rol in het team met digitale professionals?

Sinds dit jaar ben ik in een nieuwe rol als implementatiespecialist toegetreden tot het team Delphy Digital, dat zich focust op digitalisering in de tuinbouw en akkerbouw. Ik ben in feite teeltadviseur, maar niet op de traditionele manier. Ik ga voornamelijk datagedreven te werk en geef vooral advies op afstand aan buitenlandse bedrijven. Ons team bevat software-ontwikkelaars, datascientists en teeltengineers en werkt aan optimalisatie van onze technische ondersteuning aan buitenlandse klanten. Ik ben hierin als International Consultant de enige teeltadviseur. Dat is zo gekozen om ook de teeltkennis in dit team te halen. Mijn rol is naast klantadvies ook het terugkoppelen van ervaringen met onze systemen.

Wat voor bedrijven zijn jullie klanten?

Het zijn doorgaans hightech telers van glasgroenten met een jaarrond teelt die constant gemanaged moet worden. Ik begeleid klanten in China, Japan, Mexico, de Golfregio en Italië. Om die klanten efficiënt te begeleiden gebruiken we digitale tools zoals ons eigen teeltplanningsmodel QMS.

Hoe pakken jullie de begeleiding op afstand aan?

Het begint met een bezoek op locatie voor een company scan. Daarmee weten we wat het niveau van de teler is, welke ondersteuning nodig is, wat mogelijk is in de betreffende kas, wat de marktwensen zijn. Vervolgens zetten wij de teelt in QMS en stippelen we een teeltstrategie uit, met een realistische teeltplanning en oogstprognose op basis van de optimale situatie.
Ook ons dashboard heeft een rol. Dat is een data- en communicatieplatform waarop realtime gewas- klimaat- en irrigatiedata binnenkomt van verschillende bedrijven. Op basis van deze data kan ik tussen de fysieke bezoeken door de teelt monitoren en bijsturen waar nodig.

Hoe zorg je dat dit ook tot de juiste acties leidt?

Het teeltsysteem maakt een wekelijkse update op basis van gerealiseerde data van onder meer temperatuur, plantontwikkeling, vruchtontwikkeling etcetera. Die evalueren we via een beeldverbinding en daarin sturen we bij, mede kijkend naar de weersverwachtingen en marktontwikkelingen. Eén keer in de vijf weken bezoek ik het teeltbedrijf op locatie.

Waarin zit jullie vernieuwing?

Dat onze digitale systemen voortdurend worden geoptimaliseerd. Ik kan met het openen van één programma alles zien, het werkt heel efficiënt. Verder gaan we ook toe naar het gebruik van vision technologie om plantdata te verzamelen. Nu zijn de ingevoerde plantwaarnemingen zoals gewasgroei, knopaanleg, vruchtgewicht en -kwaliteit nog beperkt en gedaan op basis van enkele tijdstippen en locaties in de kas. De input van plantdata loopt daarmee nog ver achter op de informatie over klimaat en watergift.

Hoe breng je die vision technologie in praktijk?

Met vision kun je beelden verzamelen via drones of een robotarm. In chrysant brengen we dit al met telers in praktijk. Je gaat daarmee van momentopnamen naar meer objectieve en representatieve data, die meer gespreid in de kas zijn verzameld.

Hoe zie je de toekomst?

Wij geloven heel erg in de kas als groene fabriek, die functioneert zoals een geautomatiseerd logistiek centrum zoals PostNL dat is. Ons managementsysteem ontwikkelen we daarom door tot een echte plantcomputer, mede met behulp van de uitgebreidere plantdata. Ook gaan we de diverse klimaat- en gewasdata automatisch invoeren in ons managementsysteem. En steeds meer gewashandelingen zullen ook geautomatiseerd worden. Dan kan je zelfs toe naar een autonoom proces van begeleiding.

Tekst: Koen van Wijk