De potplantensector moet consumentenpromotie als breed collectief oppakken. “Als telers gratis kunnen meeprofiteren, ondermijnt dat het initiatief.” Zo reageert Kees Preesman uit Strijen naar aanleiding van het interview met groenstylist Romeo Sommers in de januari editie van Onder Glas.
De teler van met name pothortensia’s en cyclamen constateert een groeiende behoefte onder telers om rechtstreeks te communiceren met de consument. “Zelf zijn we ook begonnen met foto’s op de website en het ontwerpen van eigen etiketten voor aparte soorten in ons assortiment.”
Sectorbrede initiatieven
Promotie op consumentenniveau pakt Preesman op, omdat hij als teler altijd verder wil. “Dat betekent dat je je moet onderscheiden.” Dat neemt niet weg dat hij zich vooral sterk maakt voor sectorbrede initiatieven. “Een concept als GreenYourDay is een prima voorbeeld. Ervaring leert dat consumenten vaak wat angstig zijn om met planten aan de slag te gaan. Demonstraties en duidelijke filmpjes op de website verlagen de drempel om zelf binnen en buiten aan de slag te gaan met potplanten.”
Voldoende budget
Essentieel is volgens Preesman dat er voldoende budget wordt gecreëerd. Bij de hortensia’s loopt dat via de veilingomzet. “Op die manier betaalt iedereen mee en krijg je voldoende financiële middelen beschikbaar. Zonder budget heeft de boodschap geen kracht.”
Tekst: Roger Abbenhuijs