Een eigen merk opzetten, om zo herkenbaar te zijn voor de eindconsument. Dat doel had Hendrik Satter voor ogen toen hij in 2018 begon met de teelt van aardbeien. Inmiddels liggen zijn Starberry-aardbeien in 150 supermarkten en krijgt de ondernemer dagelijks mails van enthousiaste consumenten. En ook op andere vlakken timmert Satter aan de weg: hij realiseerde recent een forse uitbreiding én is hard op weg om klimaatneutraal te worden.

Ondernemen zit Hendrik Satter in het bloed. Want hoewel hij pas 35 is, is hij inmiddels al 17 jaar actief als ondernemer. “In 2008 nam ik het bedrijf van mijn ouders in Nieuwaal over. Ik was toen pas 18”, vertelt hij. “Mijn ouders hadden altijd chrysanten geteeld, dus ik ging hiermee door.”
In 2018 besloot Satter het over een andere boeg te gooien: hij ging aan de slag met aardbeien. Vooral omdat hij de droom had om een eigen merk neer te zetten richting de consument. “Chrysanten telen was ook mooi, maar je product belandt toch meestal bij de handel. Het leek me tof om een product te maken dat echt bij de eindconsument komt en herkenbaar is in de supermarkt. Wanneer consumenten dan bewust gaan kiezen voor jóuw product heb je iets unieks in handen. De teelt van aardbeien bood mijns inziens mogelijkheden om dit te realiseren. Daarbij leek het produceren van voedsel mij strategisch gezien een goede keuze richting de toekomst.”

Droom-aardbei

De ondernemer teelde aanvankelijk op een areaal van 4 hectare. Eind vorig jaar kwam daar nog 2 hectare bij, toen Satter de kans kreeg om het naastgelegen orchideeënbedrijf over te nemen. “Eerst hadden we een doorteelt Elsanta staan, sinds drie jaar telen we de doordrager Lady Emma”, vertelt hij. “We planten eind december, begin januari en kunnen dan oogsten van maart tot november. Dit ras kenmerkt zich doordat het hele sterke, goed houdbare aardbeien geeft. Ook is de smaak goed, is er sprake van een topproductie en oogsten we nagenoeg geen klasse 2. Een echte ‘droom-aardbei’.”

Eigen merk opbouwen

Met de overstap naar Lady Emma startte Satter ook met het opbouwen van een eigen merk. Hij zet zijn aardbeien in de markt onder de naam ‘Starberry’. “We leveren ons product in eigen doosjes, met een herkenbaar logo en een foto van ons gezin erop plus onze contactgegevens. Op die manier willen we onze aardbeien een persoonlijke touch meegeven, laten zien dat het product met passie wordt gemaakt.”
De ondernemer belevert inmiddels zo’n 150 supermarkten door het hele land. Aanvankelijk verliep de verkoop via FruitMasters, begin dit jaar stapte Satter over naar ZON. “Je ziet dat ons merk steeds bekender wordt. Zo beleveren we sinds vorig jaar alle Hoogvliet-supermarkten in ons land en kloppen ook steeds meer supermarkten in de regio bij ons aan. Daar waar ons product in de winkel komt te liggen, stijgt de aardbeienverkoop met gemiddelde 30 tot 40 procent. En het mooie is dat we ook steeds meer mails en reacties krijgen van consumenten, dat ze onze aardbeien zo lekker vinden. Die waardering en bevestiging, daar doe je het voor. En dat stimuleert om het elke dag beter te doen. Starberry is uitgegroeid tot een gevestigde naam in het aardbeienschap.”

Op weg naar klimaatneutraal

Ook op andere vlakken zet Satter stappen voorwaarts. Zo kan hij binnenkort grotendeels klimaatneutraal produceren. “Bij het buurbedrijf dat we vorig jaar aankochten, zat nog 2 hectare grond. Op een deel daarvan worden momenteel 5.500 zonnepanelen geïnstalleerd, binnenkort volgt ook nog een warmtepomp en volgend jaar komen er nog twee accu’s om de zonnestroom in op te slaan. Dan kunnen we van maart tot en met november voorzien in onze eigen energiebehoefte. Alleen in de wintermaanden moeten we dan soms nog de WKK laten draaien. Op die manier zijn we hard op weg om de meest duurzame aardbeien van Nederland te gaan telen.”
Maar niet alleen het duurzaamheidsaspect is belangrijk voor de ondernemer. “Deze investeringen moeten op termijn ook kostentechnisch voordeel bieden, aangezien we niet meer afhankelijk zijn van de gas- en stroomprijzen en niet meer te maken krijgen met nieuwe heffingen vanuit de overheid. Op die manier creëren we een stevige basis voor ons bedrijf. Van hieruit kunnen we verder bouwen.”

Verdere groei

Satter oriënteert zich inmiddels al op een verdere uitbreiding van zijn bedrijf. “De vraag naar onze aardbeien is groter dan we aankunnen. Dus er ligt nog marktpotentie. De komende jaren gaan we ons bedrijf en ons concept dan ook verder uitbouwen. Op onze huidige locatie kunnen we echter niet verder groeien. Daarom zoeken we naar andere mogelijkheden om een volgende stap te zetten.”

Tekst: Ank van Lier