Tien jaar na de aarzelende start mag je de webshop van familiebedrijf Westland Peppers een succesverhaal noemen. De online winkel met een breed assortiment hete pepers, snackpaprika’s, spicy mixen, sambals & sauzen én een bijzondere Hollandse kruidenthee bedient foodies in binnen- en buitenland. “De groei blijft ons verbazen en klanten zijn erg enthousiast. We gaan er dus lekker mee door”, zegt Pieter Boekestijn.

Tien jaar geleden was het internet al aardig volwassen en aan webshops was geen gebrek. Toch vonden de gebroeders Boekestijn uit De Lier een niche waar ze brood in zagen: hete pepers van Nederlandse bodem. Of zo je wilt van hun eigen kokossubstraat, want daarop groeien hun pepers.

Leuk en uitdagend

“Het leek ons leuk en uitdagend om consumenten rechtstreeks te bedienen”, zegt firmant Pieter Boekestijn. “Of het commercieel een succes zou worden wisten we niet, maar we wilden in elk geval een serieuze poging wagen om dit nieuwe kanaal te verkennen. Achteraf gezien was dat misschien ook de beste insteek, anders waren we er waarschijnlijk snel mee gestopt. Het heeft ontzettend veel tijd en moeite gekost om er iets van te maken. Als ik er nu op terugkijk, denk ik dat je voor een webshop in eerste instantie een bord voor je kop moet hebben.”

Vallen en opstaan

Met hulp van de volgende generatie die in het bedrijf actief is, werden de drie gebroeders langzaam wegwijs in de wereld van online handels- en betalingsverkeer, webdesign, marketing, aftersales service en social media. Budget om dure diensten of advertentieruimte in te kopen ontbrak, aan enthousiasme en commitment was echter geen gebrek. Het was een kwestie van fouten maken en leren, van vallen, opstaan en doorgaan.
“We hebben alles zelf moeten ontdekken, ook dat was een keuze”, vervolgt de firmant. “Na een jaar of twee begon de verkoop op gang te komen. Verrassend genoeg eerst in Duitsland en pas daarna in Nederland.”

Toegenomen handigheid

Vanaf 2015 groeide de business snel, waarbij jaaromzetten soms ruimschoots verdubbelden. De Westlandse teler verklaart het succes door de ruime keuze uit verrassende, authentieke producten (ook van buiten het eigen bedrijf), loyale klanten, veel mond-tot-mond reclame en toegenomen handigheid in het gebruik van social media en andere online marketingtools. Westland Peppers krijgt daardoor veel vrije (en positieve) publiciteit, wat weer nieuwe geïnteresseerden naar de webwinkel lokt. Deze biedt inmiddels plaats aan vier vaste medewerkers (3 fte).

Kruidenthee

Corona en de horecalockdown brachten een nieuwe groeistuip op gang. In 2020 werd ook de Theelers kruidenthee geïntroduceerd met ingrediënten van vier Nederlandse tuinbouwbedrijven. Het is een bijzonder product op basis van bromelia (Corn. Bak), basilicum en citroenverbena (De Kruidenaer), curry (Westland Peppers) en laurier (Gova)..,
Boekstijn: “Het heeft niets met pepers te maken, maar alles met onze doelgroep van relatief jonge mensen die openstaan voor nieuwe smaakervaringen. We denken na over nieuwe varianten, want deze thee smaakt naar meer.”

Tekst: Jan van Staalduinen