Het is en blijft de belangrijkste tuinbouwbeurs van Nederland. En de naam ervan weerspiegelt goed waar het vooral om draait: tijdens HortiContact worden relaties aangehaald. De standhouders staan dan ook weer te popelen om nieuwe en bestaande klanten te ontmoeten. Natuurlijk zullen zij zelf ook een rondje beursvloer doen. Want waar anders vind je zo’n compleet overzicht van ontwikkelingen die in onze sector actueel zijn?

De 2023 editie van HortiContact telt ruim 300 deelnemers. Stuk voor stuk bedrijven die de Nederlandse glastuinbouw kleur geven. Op 14, 15 en 16 februari verzamelen ze zich in de Evenementenhal in Gorinchem. En die data zijn gelukkig weer gelijk aan de pre-Corona edities. Want de tot mei uitgestelde beurs van 2022 werd toch wat minder druk bezocht dan gewend, vertelt Bas Moeskops.
Hij hoopt dan ook vooral op grote bezoekersaantallen: “Voor Lumiforte is de beurs een prachtige manier om de naamsbekendheid te vergroten.” Het bedrijf ontstond eind 2021 uit de fusie van Mardenkro en Sudlac. “Dat is voor sommige telers nog even wennen. Vandaar dat wij het belangrijk vinden hen in die ontwikkeling mee te nemen. Enerzijds door gerust te stellen, want de vertrouwde merken Sudlac en ReduSystems blijven gewoon bestaan. Anderzijds door advies te geven, want door de samenwerking is onze productassortiment en bijbehorende kennis over toepassingen vergroot.”

Energiebesparende maatregelen

De stand van de coatingfabrikant is dus zeker het bezoeken waard. “En het gaat er mooi uit zien”, vervolgt Moeskops. “Natuurlijk dankzij ons nieuwe logo, maar zeker ook vanwege alle kleurrijke applicatiefoto’s en kleine kasjes met ingespoten glazen. Dat blijft toch de beste manier om de werking van de verschillende coatings uit te leggen.” Hij verwacht veel aandacht van de bezoekers. Juist omdat coatings een belangrijke rol kunnen spelen bij het energiemanagement in kassen. En dat is natuurlijk een heel actueel thema.
“Van oudsher gebruiken zij onze producten om zonlicht en warmte te weren en zo hun gewassen te beschermen. Maar in het winterhalfjaar is het juist nodig dat er zoveel mogelijk licht de kas binnenvalt. Ook dat is een energiebesparende maatregel. Wat je gratis van de zon krijgt, staat tenslotte niet op de energierekening.” De marketeer verwacht dan ook veel interesse voor hun innovatieve coatings die de transmissie van het kasdek verhogen. “Wij kunnen adviseren over producten die de reflectie verminderen en de condenslaag op het glas voor de teler laten werken. Samen levert dat zo’n zeven tot tien procent lichtwinst op en het zorgt voor een snellere opwarming van de kas.”

Moeilijke tijden

Ook Hortisecur is op HortiContact aanwezig met een stand. Het label van Nationale Nederlanden en Gartenbau-Versicherung heeft een plek dicht bij de ingang gekregen. “Een glastuinbouwverzekering is hoogstwaarschijnlijk niet de eerste reden waarvoor men naar deze beurs komt”, verklaart Peter Doorn. “Het zijn moeilijke tijden voor veel telers, zij hebben momenteel van alles aan hun hoofd. En juist daarom is het extra belangrijk om niet tegenover, maar naast elkaar te gaan staan. Dat hopen wij met persoonlijk contact te bereiken.”

Concrete producten en advies

Doorn is betrokken bij zijn telers, assurantie-adviseurs en andere relaties. “Noem het loyaliteit”, vervolgt hij. “Als geen ander weten wij dat als het door bijvoorbeeld brand, storm of hagel misgaat, telers behoefte hebben aan een bekend gezicht. Naast een goede afhandeling van de schadeclaims uiteraard.” En dus grijpt hij de beursdagen dankbaar aan om het gesprek aan te gaan. “Gewoon om te vragen hoe het gaat. Welke ontwikkelingen maakt een bedrijf door en hoe kunnen wij ze daarbij ondersteunen? Bijvoorbeeld met advies over actuele wet- en regelgeving en risicomanagement.”
“Iedereen is gebaat bij continuïteit van de bedrijfsvoering en dat betekent ook het voorkomen van schade en uitval”, benadrukt Doorn. “Neem bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden. Die komen steeds vaker voor en dus moeten we er beter mee leren omgaan. Denk maar aan de sneeuw in combinatie met harde windvlagen van twee jaar terug. Of de storm van vorig jaar. Kijk, onvoorziene omstandigheden zullen helaas altijd blijven bestaan en daar zijn we verzekeraar voor, maar wij vinden het juist belangrijk telers en hun adviseurs te voorzien van kennis om schade te voorkomen.”

Siliconenmiddel

De derde exposant die we tijdens het belrondje vroegen naar zijn beweegredenen, heeft een veel duidelijker product te verkopen: Siltac SF. ISA Nanotech is exclusief distributeur van dit in 2017 geïntroduceerde gewasbeschermingsmiddel. En alhoewel telers het product enkel via hun toeleverancier kunnen bestellen, koos de distributeur bewust voor de eigen aanwezigheid op de beurs. “Op die manier kunnen we er expliciet aandacht aan geven”, zegt Lennart Schouten.
Tomaten- en paprikatelers zetten het product al langer in tegen wittevlieg en spint. Komkommertelers ook tegen trips. En Schouten ziet de toepassingsgebieden nog steeds groeien. Daarom is extra promotie van dit chemie-vrije middel op zijn plek.

Duurzame toekomst

Schouten: “We willen de bezoekers onder meer bekend maken met het bijzondere werkingsmechanisme. De siliconen-polymeren vormen een net over bladeren en insecten. Dat net krimpt vervolgens heel snel en drukt dan de beestjes dood. En nee, dat geeft geen problemen met de biologie. Natuurlijke vijanden bewegen veel sneller en kunnen dus aan de val ontsnappen.”
In een tijd dat het middelenpakket steeds verder verschraald, biedt Siltac SF een welkom handvat om de verschillende gewasbeschermingsstrategieën te versterken. “En heb ik al verteld dat het geen residu achterlaat?” Schouten en zijn collega’s staan tijdens de beursdagen klaar om geïnteresseerden verder te informeren. Op die manier hopen zij, net als alle overige exposanten, de uitdagingen waar de tuinbouw voor staat op een duurzame manier te trotseren.

Tekst: Jojanneke Rodenburg, beeld: Michel Heerkens