Een half jaar na de start van conceptstore VoorKeur ziet het er vooralsnog niet naar uit dat nog voor de naderende zomer de volgende nieuwe pop-up store in een Nederlandse stad zal verrijzen. Daarvoor heeft Paul Ras van Sense marketing & more op dit moment nog onvoldoende kandidaten. Wel zijn er ontwikkelingen gaande om gericht onderzoek te doen in de winkels van afnemers. Ras ontwikkelt een basisconcept om bijvoorbeeld onderzoek te doen bij retailers.
In de speciale Kom in de Kas bijlage van Onder Glas maart 2016 onderstreepten Elly Bak van Corn.Bak en Paul Ras het belang van goed consumentenonderzoek. In de conceptstore VoorKeur wordt onderzoek gedaan naar consumentengedrag. Bak is deelnemer van het eerste uur. De pop-up store is bedoeld voor agro- en foodbedrijven die hun nieuwe producten of concepten direct bij de consument willen testen. De resultaten van dit onderzoek zijn niet alleen belangrijk om tot het juiste concept te komen, maar helpen ook in de communicatie met afnemers, dus bloemisten, handel, tuincentra en retail.
“Voor een pop-up store hebben we iedere maand vijf tot zes deelnemers nodig om uit de kosten te komen. We bundelen de aanvragen die er nu liggen, zodat we medio september weer een nieuwe locatie kunnen inrichten”, aldus Ras.
Los daarvan heeft de marketeer verschillende verzoeken gekregen om een maatwerkprogramma samen te stellen om in bestaande winkels consumentenonderzoek te doen. Het gaat dan niet om een bundeling van producten van meerdere telers, maar individuele opdrachten. “Informatie uit een kassasysteem geeft alleen cijfermatig aan hoeveel er is gekocht, maar zegt niets over de redenen waarom men wel of juist niet koopt”, legt hij uit. Opdrachtgevers die al een vaste relatie hebben met een afnemer willen weten wat klanten aanspreekt en op basis waarvan zij hun keuze bepalen.
Tekst en foto: Pieternel van Velden