De Belgische investeerder Duco Sickinghe steekt met zijn investeringsfonds Fortino 23 miljoen dollar in online bloemenwinkel Bloomon, dat zich zo snel mogelijk tot wereldbedrijf wil ontwikkelen. Dat meldt de Belgische krant De Standaard.

De Nederlandse start-up is onder algemeen directeur en mede-oprichter Patrick Hurenkamp snel gegroeid. Het bedrijf bezorgt nu ook bloemen in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Met het geld van Sickinghe wil het bedrijf nog verder over de grenzen gaan kijken. “We zijn nu al in vijf landen actief, maar we willen een wereldbedrijf worden”, zegt Hurenkamp. Bloomon werkt met een flexibel abonnement. Op de website kunnen klanten kiezen voor het formaat van het boeket, evenals de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Bloomon werkt met eigen stylisten die telkens een nieuwe bos bloemen samenstellen.

Abonnementsformule

Volgens Hurenkamp (1984) is één van de sterktes van Bloomon dat het haar bloemen direct afneemt van de kweker, waardoor ze verser zijn dan bij een bloemist en de supply chain tot 80 procent korter is. Hurenkamp komt zelf uit de bloemensector en studeerde zowel aan business schools in Nederland, Parijs als Kopenhagen. Hij was eerder verantwoordelijk voor de oprichting van Hellofresh, Westwing en Payleven. Ook Hellofresh werkt met een abonnementsformule. Bij de oprichting wilde het bedrijf in minder dan twee jaar 100.000 boeketten verzenden binnen Nederland. Een jaar later zei Bloomon dat het binnen twee jaar naar 1 miljoen boeketten wilde gaan. “En daar staan we dichtbij. We gaan die doelstelling halen”, zegt Hurenkam in het interview.

Rechtstreeks van de kweker

Bloomon is gevestigd vlakbij de Nederlandse bloemenveiling in Aalsmeer en koopt er rechtstreeks in. “Daardoor kunnen we verse bloemen leveren tegen een iets hogere marge”, klinkt het. De Europese markt van bloemenverkoop is nu 25 miljard euro groot. Dat is nu nog hoofdzakelijk een ‘offline-verkoop’. Hurenkamp wil daarin de belangrijkste online verkoper worden. “We hopen binnen twee tot drie jaar meer dan 100 miljoen euro omzet te halen en winstgevend te zijn”, aldus Hurenkamp. Sinds januari maakt Bloomon voor het eerst tv-commercials voor haar online bloemenservice, waarin wordt ingespeeld op het geluksgevoel dat bloemen geven. De campagne is te zien op de publieke omroep en op Facebook en wordt ook op de Duitse televisie getoond.

Investeerders

Bloomon wist eerder via twee kapitaalrondes al 27,4 miljoen dollar (25,5 miljoen euro) op te halen. De nieuwste ronde staat op 23 miljoen dollar. Drie partijen hoesten het geld op: twee bestaande fondsen (het Nederlandse Inkef Capital en het Franse Partech Ventures) en nieuwkomer Fortino. Die krijgt het label ‘lead investor’, wat betekent dat het fonds van Sickinghe het grootste deel ophoest. Voor Fortino is het de eerste keer dat het fonds zich waagt aan een investering in een consumentenbedrijf. Tot nu toe investeerde hij in technologiebedrijven die werken voor het bedrijfsleven.

Bron: De Standaard/Bloomon. Foto/video: Bloomon.

Gerelateerd