In het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne staat sinds kort een luxe vending machine voor boeketten. Hiermee wil het bedrijf Daily Flowers consumenten de mogelijkheid bieden om ook ’s avonds en op zondag een kwalitatief hoogwaardige bos bloemen te kopen. De jonge ondernemers werken aan een landelijke uitrol van het concept.

De trendy verkoopautomaat van Daily Flowers is een blikvanger in winkelcentrum Hoog Catharijne, bij het Centraal Station van Utrecht. Voorbijgangers kunnen kiezen uit 24 verschillende boeketten, de meesten inclusief vaas. De prijzen variëren van 20 tot circa 35 euro. “Via een touchscreen bepaalt de klant zijn keuze, en na betaling met de pinpas kan hij het boeket uitnemen”, vertelt Yvar Achterberg.
Hij is, samen met Kevin van Hilst en Carlo van Noordwijk, eigenaar van Daily Flowers.
De drie bevriende twintigers zetten het bedrijf anderhalf jaar geleden op. “Kevin sprong vroeger regelmatig bij op de bloemenkwekerij waar zijn vader werkte, maar verder hadden we nauwelijks affiniteit met de bloemenwereld”, vertelt Achterberg. “Sterker nog: ik studeer rechten en Kevin en Carlo volgen een businessopleiding. We zijn echter alle drie ondernemende types, een eigen bedrijf was onze droom. Op een bepaald moment ontstond het idee om iets te gaan doen met luxe verkoopautomaten voor bloemen. We zagen volop kansen op dit vlak. Als je ’s avonds of op zondag een mooi boeket wilt kopen, ben je immers meestal ‘veroordeeld’ tot het tankstation.”

Eyecatcher

Het drietal ontwikkelde de vending machine in samenwerking met een partij uit Londen. “Carlo kwam met hen in contact toen hij voor zijn studie in Engeland was. Samen met dit bedrijf hebben we onze ideale verkoopautomaat ontwikkeld. We wilden namelijk een uniek concept neerzetten. Het klinkt misschien vreemd, maar mensen moeten niet het idee hebben dat ze bloemen uit de automaat halen. Daarom heeft onze ‘machine’ een luxe uitstraling, met een groot touchscreen en ruime koelvakken. Ook is de muur erachter meegenomen in het ontwerp, om zo een stukje beleving en een echte eyecatcher te creëren.”
De machine werd op 10 augustus van dit jaar geplaatst op Hoog Catharijne. “We hebben bewust voor deze locatie gekozen: een winkelcentrum in combinatie met een station brengt immers flink wat mensen op de been.”
De jonge ondernemers kopen de bloemen zelf in, bij FloraHolland en handelaren. Ook de boeketten maken ze eigenhandig, in hun bedrijfsruimte in Amstelveen. “Een half jaar geleden lanceerden we al een webshop voor boeketten, met het idee dat dit uiteindelijk een verlengstuk van de verkoopautomaat zou worden. Een bloemiste heeft ons toen de basisbeginselen van het bloemschikken bijgebracht. Inmiddels hebben we dit behoorlijk goed in de vingers. Iedere avond vullen we de automaat met verse boeketten.”

Stijgende lijn in verkoop

Achterberg is niet ontevreden over hoe de verkoop tot nu toe loopt. “Hoewel de automaat niet iedere avond leeg is, zien we wel een stijgende lijn in de verkoop. En we verwachten dat deze verder zal doorzetten: we gaan binnenkort namelijk ook reclame maken op Hoog Catharijne en via sociale media. Overigens zorgt de machine ook voor meer bestellingen in de webshop; ons websiteadres staat namelijk prominent op de automaat.”
De ondernemers proberen een brede range aan boeketten te bieden, met verschillende soorten bloemen. “We willen voor ieder wat wils te bieden. En dat slaat aan. We zien ook nog niet dat bepaalde soorten bloemen beter lopen dan andere.”

Verdere uitrol

Achterberg is heel eerlijk: op dit moment is het bedrijf nog niet rendabel. Desondanks hebben de vrienden grootse plannen voor de toekomst. “Het concept, dat uniek is voor ons land, slaat duidelijk aan; de consument van vandaag wil kwaliteit, snelheid en gemak. Ook als het om bloemen gaat. Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op een verdere uitbreiding van het aantal automaten. Uiteindelijk hopen we heel Nederland te kunnen coveren.”
Ook na het afronden van hun studies willen de jonge ondernemers het bedrijf voortzetten. “Hoewel ik rechten studeer, is het niets voor mij om de hele dag op kantoor te zitten. Ik wil bezig zijn, ondernemen en zelf iets opbouwen. En ons concept is absoluut kansrijk; daar willen we het maximale uithalen.”

Tekst: Ank van Lier