Canadese bedrijven lopen internationaal voorop in de productie van legale wiet voor medicinale doeleinden, mede dankzij de liberale wetgeving in het land. Bovendien staat Canada op het punt recreatief gebruik van cannabis te legaliseren. Koploper is Canopy Growth, dat zijn positie op de internationale markt voor legale wiet onlangs heeft weten te versterken.
Het beursgenoteerde bedrijf heeft zijn koers sinds half augustus bijna verdubbeld, de beurswaarde bedraagt inmiddels bijna 13 miljard Canadese dollar (ruim 8,5 miljard euro), meldt het Financieel Dagblad. Canopy en zijn concurrenten sorteren voor op een verdergaande legalisering van recreatief wietgebruik in de Verenigde Staten, wat al in negen staten is toegestaan.
Miljardeninvestering
Canopy is vooral dominant op de wietmarkt vanwege een baanbrekende deal met Constellation Brands, de maker van onder meer Corona-bier. Dit bedrijf bouwde half augustus voor omgerekend 3,3 miljard euro zijn 10%-belang in Canopy uit tot een aandeel van 38%. Dankzij de deal heeft Canopy ook een sterke kaspositie van meer dan 400 miljoen euro. Topman Bruce Linton wil dit kapitaal gebruiken om het aantal productielocaties uit te breiden, ook naar de Verenigde Staten, zodra dat mogelijk is.
Razendsnelle groei verwacht
Analisten verwachten dat de markt voor legale cannabis snel zal groeien, van ruim 8 miljard euro vorig jaar tot 27 miljard euro in 2022. Diverse landen, waaronder Duitsland en Australië, staan medicinaal gebruik van cannabis toe. Naar verwachting zal de wietconsumptie niet zozeer groeien door medicinaal gebruik, als wel door legalisering van recreatief gebruik. Uruguay was in 2013 het eerste land ter wereld dat de productie, verkoop en consumptie van cannabis legaliseerde. Cannabis wordt op diverse manieren geconsumeerd. Roken wordt minder populair, maar liefhebbers consumeren het steeds meer via pillen, oliën en drankjes.
Heineken verkoopt wietdrankje
Eerder werd al duidelijk dat in de sector grote bedragen omgaan. Zo nam het bedrijf Aurora Cannabis, eveneens uit Canada en ook beursgenoteerd, eerder dit jaar een ander wietbedrijf over, MedReleaf. Aurora betaalde ruim 2 miljard voor het bedrijf. Het perspectief van die enorme groeimarkt wekte niet alleen de interesse van het moederbedrijf van Corona, maar ook die van andere brouwers. Zo verkoopt Heineken via zijn Californische dochterbedrijf Lagunitas een frisdrank waaraan de werkzame stof van cannabis is toegevoegd. Dit drankje, dat Hi-Fi Hops heet, wordt vooralsnog op vijftig plaatsen in Californië verkocht.
Nederlandse kassenbouwers profiteren
Nederlandse kassenbouwers hopen ook te kunnen profiteren van een cannabishausse zoals in Noord-Amerika. Zo is het Zuid-Hollandse Havecon volop actief in Canada. Het gaat om een lucratieve markt, omdat de verkoopprijzen voor wietkassen veel hoger zijn dan die voor bijvoorbeeld tomatenkassen.
Bron: FD.